Vés enrere El Projecte Prometeus facilitarà l’accés i l’estada a la Universitat dels estudiants de secundària del Raval

La UPF i l’Associació Educativa Integral del Raval van signar un conveni de col·laboració, adreçat a dos instituts del barri barceloní, que inclou un programa de suport a la innovació educativa, accions per afavorir el trànsit dels estudiants cap a la universitat i la seva tutorització mentre cursen el grau.

06.05.2016

La UPF i l’Associació Educativa Integral del Raval (AEIRaval) han signat un conveni de col·laboració per a impulsar el Projecte Prometeus, adreçat a estudiants de secundària d'aquest barri barceloní, i que es concreta en accions a l'institut, en el moment d'accedir a la universitat i mentre cursen la titulació de grau.

El projecte, que implica els instituts d'ensenyament públic Milà i Fontanals i Miquel Tarradell, està orientat a proporcionar un dispositiu d’acompanyament a partir d'accions de suport a aquests centres, així com a facilitar el pas a la universitat als estudiants amb dificultats econòmiques i entorns poc favorables.

L'acord, signat el passat 19 d'abril per Jaume Casals, rector de la UPF, i Alicia Ros, presidenta de l’AEIRaval, s’emmarca en l’àmbit de Responsabilitat Social de la UPF. I ho fa en la línia de vetllar pel principi d’igualtat d’oportunitats pel que fa a l’accés i a la permanència dels estudiants a la universitat, i de promoure les activitats solidàries, de cooperació i de voluntariat, amb especial atenció als col·lectius exclosos o en risc d’exclusió de Catalunya.

El Projecte Prometeus, promogut per l’AEIRaval, contempla actuacions constituïdes a partir del programa de suport de la UPF a la innovació educativa dins dels instituts, a través del disseny, el desenvolupament i l’avaluació de diverses accions; el reforç escolar a càrrec de l’AEIRaval i la convocatòria anual dels ajuts Prometeus.

Per determinar les actuacions de cada edició del projecte, intervindrà un representant del diari El Raval, com a agent del territori; un responsable de la UPF i un altre de l’AEIRaval. Aquestes tres entitats també formaran part d’un grup promotor, en el qual la UPF participarà en termes d’avaluació i millora del projecte.

Un programa que inclou accions prèvies, d’accés i en el decurs dels estudis universitaris

Quant a les activitats prèvies, consistiran en el suport i acompanyament als estudiants, que es duran a terme al llarg del segon cicle de l’ESO i del batxillerat. Es concretaran en accions ad-hoc adreçades als dos instituts públics del Raval participants el projecte (com ara xerrades informatives i tallers específics per part de personal i alumnat de la UPF), orientades a facilitar el trànsit i l’adaptació a la Universitat.

Altres mesures previstes són la introducció als centres del programa de voluntariat de secundària de la UPF, format per un equip de voluntaris, i amb supervisió acadèmica i pedagògica de professionals de la Universitat; facilitar la participació dels centres en el programa Horitzons Competències Universitàries a la Secundària: evitant l’exclusió social, impulsat pel Consell Social i el vicerectorat de Responsabiliat de la UPF, i prestar assessorament en el procés de definició dels treballs de recerca i l’accés a les fonts i recursos d’informació.

Durant el període en què cursin la seva titulació de grau a la UPF, el Projecte Prometeus proporcionarà als estudiants implicats els mecanismes d’acompanyament i la seva tutorització. Igualment, es garantirà la mentoria entre iguals, així com les mesures d’inclusió que afavoreixin la seva adaptació al context universitari.

Pel que fa als ajuts adreçats als estudiants que s'acullin al projecte, en aquesta primera edició, destaca la convocatòria de dues beques salari de cara al proper curs 2016-2017, consistents en un sou de 600 euros mensuals durant tota la carrera, en el marc del programa de beques salari instaurat per la UPF. A més, els estudiants podran optar als ajuts complementaris que ofereix la Universitat en cas de situacions sobrevingudes, de manera idèntica que la resta d’estudiants.

L’Associació Educativa Integral del Raval té com a objectiu donar suport i reconèixer la trajectòria de l’alumnat de segon curs de Batxillerat del barri del Raval de Barcelona que accedeix a la universitat. La missió principal d’aquesta entitat és treballar per la defensa dels drets fonamentals dels infants i joves del barri i per la igualtat d’oportunitats de tots ells i de les seves famílies, promovent l’educació com a instrument per al canvi social i la realització dels individus de manera integral.