Vés enrere La UPF incorpora diverses distincions que Josep Fontana va rebre al llarg de la seva trajectòria

Francisco Trasmonte, hereu de l’eminent historiador, ha fet la cessió a la Universitat, a títol de comodat, de medalles, trofeus i diplomes pertanyents a premis i reconeixements que diverses institucions van fer a Fontana, i que s'exposaran a l'Institut d'Història Jaume Vicens i Vives.

22.06.2022

La Universitat Pompeu Fabra ha incorporat diverses distincions que Josep Fontana Lázaro (Barcelona, 1931-2018) va rebre en el decurs de la seva dilatada trajectòria acadèmica i professional. Es tracta de medalles, diplomes i trofeus, que formen part de diversos reconeixements i premis que li van atorgar diverses institucions de l’àmbit polític, econòmic i universitari.

Aquesta cesssió s’ha formalitzat amb un contracte de comodat i donació mortis causa, que ha estat signat per Francisco Trasmonte Ponce, hereu de Josep Fontana, i Oriol Amat, rector de la UPF, en un acte que ha tingut lloc el 22 de juny, al matí, al Rectorat de la Universitat,

L’acte ha comptat amb la presència de Mercè Cabo, vicegerent de l’Àrea de Serveis, Tecnologia i Recursos d'Informació; Montserrat Espinós, directora de la Biblioteca; Xavier Ibáñez, cap de la Unitat de Logística de la Biblioteca; María Elvira, professora jubilada de la UB i experta en el tractament d'arxius personals; Josep Pich, catedràtic d’Humanitats i deixeble de Josep Fontana, i Pelegrí Viader, professor del Departament d’Economia i Empresa.

Es preveu que tot aquest material, un cop finalitzades les tasques d’instal·lació i muntatge, resti exposat a la biblioteca del Dipòsit de les Aigües, seu de l'IUHJVV

Es preveu que tot aquest material, un cop finalitzades les tasques d’instal·lació i muntatge, resti exposat a la biblioteca del Dipòsit de les Aigües, seu de l’Institut d’Història Jaume Vicens i Vives (IUHJVV), que Josep Fontana va fundar l’any 1991, i al qual va fer donació de la seva biblioteca particular l'any 2008.

En el decurs de l’acte, Oriol Amat ha afirmat que “Josep Fontana és un dels primers professors que va tenir la UPF, i la seva actuació va ser molt decisiva en molts àmbits de la institució, amb molta ascendencia sobre tota la Universitat”. El rector ha emfasitzat que “el recordem com un mestre de mestres: per nosaltres és un referent, i és molt important que es conegui la seva obra i la seva trajectòria”.

Distincions de tot tipus, reflex del gran reconeixement que va rebre el professor Fontana

Oriol Amat i Francisco Trasmonte en el decurs de l'acte de signaturaLa relació de material que rep la Universitat inclou diverses medalles, diplomes i trofeus, que formen part de la concessió de doctorats honoris causa, premis i distinincions que diverses institucions van atorgar a Josep Fontana:

Doctorats honoris causa concedits per les universitats de Girona, Rovira i Virgili, València, Valladolid, i Universidad Nacional de Comahue, a l’Argentina; Creu de Sant Jordi (2006) i premi Nacional a la Trajectòria Professional i Artística (2007) atorgats per la Generalitat de Catalunya.

Es completen amb la Medalla d’Or de la Ciutat de Barcelona (2018, a títol pòstum) i la Medalla al Mèrit Cultural (2002) de l’Ajuntament de Barcelona; el Premi d' Investigació (1997) de la Fundació Catalana per a la Recerca, el Diploma de Col·legiat d’Honor del Col·legi d'Economistes de Catalunya i la Medalla de la Universitat Pompeu Fabra per la seva dilatada trajectòria acadèmica dedicada a la docència.

Aquest acte se suma als diversos reconeixements que la Universitat ha fet a Josep Fontana durant els darrers anys, entre els quals l’exposició bibliogràfica al voltant de la seva figura i obra, o l’acte acadèmic d'homenatge que la UPF va organitzar el 2018. Així mateix, a iniciativa de l’IUHJVV, el febrer del 2022 el Consell de Govern de la UPF va aprovar la creació de la Càtedra Josep Fontana, com a compromís amb els valors que l'historiador va encarnar.