Vés enrere La UPF manté el seu alt rendiment a escala europea i estatal segons l'edició 2022 de l'U-Multirank

En aquest rànquing impulsat per la Comissió Europea, la UPF és la universitat de l’Estat que obté més indicadors amb la màxima valoració (A), amb un total de setze, set dels quals en Recerca. En una classificació proposada pel mateix rànquing, que inclou diversos indicadors representatius, la UPF se situa com a quarta universitat amb més bon rendiment d’Europa.

21.06.2022

La novena edició de l’U-Multirank, el rànquing multidimensional comparatiu de les institucions d'educació superior promogut per la Unió Europea, situa la UPF com a quarta universitat d’Europa i primera d’Espanya amb un rendiment més elevat, els mateixos resultats que ja va obtenir en la passada edició. Per davant de la UPF, trobem les universitats Tolouse INP (França), University College Cork (Irlanda) i Newcastle University (Regne Unit).

Es tracta d’una proposta de llista feta per l’U-Multirank amb uns criteris predeterminats (en base a la tria de diversos indicadors representatius de les cinc dimensions que analitza), tot i que establir una classificació no és el principal objectiu d’aquesta eina.

La UPF obté la màxima qualificació (A) en 16 indicadors: 7 en recerca, 3 en orientació internacional, 3 en compromís territorial i 3 en transferència del coneixement.

El rànquing es presenta com una llista oberta per avaluar i comparar l’activitat de les universitats en funció dels criteris seleccionats per l’usuari. Enguany, la llista compara més de 2.200 universitats (prop de 1.100 d’Europa) pertanyents a 96 països d'arreu del món, amb prop de 5.000 facultats i més de 11.000 programes d’estudi, de 30 àrees temàtiques diferents.

La UPF obté la màxima qualificació en setze indicadors

U-Multirank utilitza un enfocament multidimensional per mostrar les fortaleses i debilitats de les institucions i comparar el rendiment de les universitats en diversos indicadors. Els reparteix entre un apartat general i cinc dimensions (Recerca, Orientació internacional, Compromís territorial, Transferència de coneixement i Docència i aprenentatge), dins de les quals valora els diferents indicadors amb una qualificació que va des de la “A” (molt bona) fins a la “E” (dèbil).

En la taula de valoracions, la UPF aconsegueix 16 indicadors amb el rendiment més elevat, “A”, els mateixos que en l’edició anterior. Concretament, 7 en Recerca (una més que l’any passat), 3 en Orientació internacional, 3 en Compromís territorial i 3 en Transferència del coneixement. Per darrere la UPF, a escala estatal, trobem les universitats  ESIC Business and Marketing School (amb 15 A), les universitats de Barcelona i Politècnica de Catalunya (les dues amb 14 “A”) i la Universitat Ramon Llull (amb 13).

Els indicadors en què la UPF obté el màxim rendiment són, pel que fa a Recerca: Autores femenines, taxa de citacions, publicacions de recerca (normalitzades), ingressos de recerca externa, publicacions més citades, posicions postdoctorals i publicacions en accés obert; quant a Transferència de coneixement, puntua “A” en co-publicacions amb socis internacionals, ingressos procedents de fonts privades i publicacions citades en patents; en Orientació internacional, obté la màxima valoració en mobilitat dels estudiants, publicacions conjuntes internacionals i títols de doctorat internacionals; i finalment, en Compromís territorial, aconsegueix “A” en titulats de grau treballant a la regió; titulats de màster treballant a la regió i en publicacions conjuntes regionals.

Les dades incloses en el rànquing, que permet als usuaris identificar els punts forts i febles de cada universitat, provenen de diverses fonts, fet que proporciona als usuaris un conjunt complet d'informació: dades proporcionades per institucions; extretes de bases de dades bibliomètriques i de patents internacionals; de bases de dades nacionals; i d'enquestes a més de 100.000 estudiants de les universitats participants.

Anàlisi de les desigualtats socials en l’accés a les universitats

En aquesta edició, l’U-Multirank, que està finançat pel programa Erasmus + de la Comissió Europea, la Fundació Bertelsmann i el Grupo Santander, posa èmfasi en analitzar  com les universitats tracten els problemes de desigualtat social en l'accés a l'educació superior i amb la matriculació de grups d'estudiants poc representats. La desigualtat social en l'accés a l'educació superior continua sent un repte i un tema important en l'agenda de polítiques educatives de molts països, inclosa la Unió Europea, i el rànquing intenta  analitzar quins són els punts clau que cal tenir en compte per millorar en aquest àmbit.

Per a més informació

Notícia publicada per: