Vés enrere Alois M. Haas, investit doctor honoris causa per la UPF

Alois M. Haas, investit doctor honoris causa per la UPF

L'eminent historiador de les religions i reconegut estudiós de la mística i l'espiritualitat a Occident ha estat investit doctor honoris causa per la UPF en un acte que ha tingut lloc avui a l'auditori del campus de la Ciutadella.
30.11.2009

Sota la presidència del rector de la UPF, Josep Joan Moreso, avui 1 de desembre s'ha celebrat a l'auditori del campus de la Ciutadella la cerimònia acadèmica d'investidura com a doctor honoris causa per la UPF d'Alois M. Haas, professor emèrit de la Universitat de Zuric i un acadèmic de reconegut prestigi internacional en l'estudi de la teologia, la història de les religions i la mística.

a investidura del professor Haas com a doctor honoris causa ha estat proposada per l'Institut Universitari de Cultura i està avalada pel Departament i la Facultat d'Humanitats. La professora del Departament d'Humanitats Victòria Cirlot ha estat la padrina.

L'obertura de l'acte ha anat a càrrec del rector. Tot seguit, s'ha procedit a la lectura de l'acord de concessió del doctorat honoris causa pres pel Consell de Govern qui reconeix a Haas per "la seva remarcable trajectòria acadèmica a nivell internacional en l'àmbit de la teologia i la història de les religions i de la mística, i el mèrit social i cultural extraordinari que ha suposat la donació a la UPF de la seva biblioteca particular, formada per uns 40.000 volums de gran valor bibliogràfic ".

Seguidament, el professor del Departament d'Humanitats Amador Vega ha realitzat l'elogi al doctorand i el rector li ha imposat la medalla que l'acredita com a doctor honoris causa per la UPF. Alois M. Haas, ja doctor, ha llegit el discurs d'acceptació.

Eduardo Moga ha estat l'encarregat de llegir el poema "La noche oscura", de Sant Joan de la Creu, poc abans que s'interpretés l'obra "L'amic és meu", de Johann Sebastian Bach. Finalment, el rector ha realitzat el darrer parlament de l'acte i el cor de la UPF ha interpretat la popular universitaria Gaudeamus igitur.

Alois M. Haas durant el seu discurs d'acceptació de l'honoris causa

Inaugurada l'any 2003 a l'edifici del Dipòsit de les Aigües, la Biblioteca Mystica et Philosophica Alois M. Haas és una col·lecció d'alt valor bibliogràfic, que inclou edicions acurades d'obres clàssiques i de referència en la seva matèria, de gran qualitat i interès científic. Constitueix un àmbit altament especialitzat per a l'estudi de les tradicions espirituals de la humanitat i, de forma molt especial, de les tradicions occidentals.

Alois M. Haas (Zuric, 1934) és professor emèrit de la Universitat de Zuric i doctor honoris causa en Teologia per la Universitat de Friburg. Eminent germanista, és reconegut mundialment com a estudiós de l'espiritualitat i la mística a occident.

És autor de 30 llibres i 200 assaigs científics, entre els quals destaquen els seus estudis comparatius entre mística cristiana i budisme zen. Han estat traduïdes al castellà Visión en azul. Estudios de mística europea, trad. V. Cirlot i A. Vega (Siruela, 1999), Maestro Eckhart, una figura normativa de la vida espiritual (Herder, 2002) i Viento del absoluto. ¿Existe una sabiduría mística de la posmodernidad? (Siruela, 2009).

Després d'estudiar germanística, medievalística i història a Zuric, Berlín, París i Munic es va doctorar a Zuric el 1963. Va ser professor al departament de germanística de la Universitat McGill de Montreal (1969-1971) i, des del 1971, catedràtic de Literatura Alemanya des dels Orígens fins al 1700 de la Universitat de Zuric.

Ha estat Fellow del Wissenschaftskolleg de Berlín entre el 1988 i el 1989 i ha impartit cursos i conferències a diverses universitats d'Amèrica, Europa i Àsia. Des del 1989 presideix la Societat Paracels de Suïssa.

Exposició d'una tria dels llibres de Haas

Amb motiu de la concessió del doctorat honoris causa per la UPF, la Biblioteca organitza una exposició presencial sobre l'obra Facsímil de l'exposició sobre Haas d'Alois M. Haas, que també estarà disponible en format virtual.

L'exposició presencial, que estarà exposada fins el 10 de desembre al vestíbul de l'auditori del campus de la Ciutadella, conté un total de 35 obres de Haas, de les quals és autor o hi ha col·laborat, i que pertanyen al fons que va donar l'any 2001 i que es troba ubicat a la Biblioteca/CRAI de la Ciutadella (primera planta del Dipòsit de les Aigües).

També s'hi exposarà el facsímil del manuscrit original de Das Graduale von St. Katharinenthal um 1312, que ha estat donat expressament per Alois M. Haas per aquesta ocasió. Es tracta d'un gradual o llibre on es recullen els cants gregorians que havien de ser interpretats durant la missa, ordenats segons el calendari litúrgic.