Gener
Setembre
Novembre
Desembre

Vés enrere La XVII edició del Premi PRBB guardona un projecte que estudia els fotoprotectors solars

El primer premi se l’han endut el Cesc Anguera Llàcer i el Marçal Armengol Romero. Dos sabadellencs que han estudiat les propietats dels fotoprotectors solars i n’han fabricat un de casolà totalment funcional.

02.05.2022

El passat divendres 29 d’abril el Parc de Recerca Biomèdica de Barcelona (PRBB) va reprendre, després de l’aturada obligada per la pandèmia, una de les seves activitats de divulgació més emblemàtiques. Per això va obrir les seves portes als finalistes de la dissetena edició del Premi PRBB. Aquest premi el convoquen anualment el PRBB i la Facultat de Ciències de la Salut i de la Vida de la UPF.

Enguany, el premi, que busca guardonar els millors treballs de recerca en ciències de la salut i la vida, ha comptat amb la participació de 247 alumnes de segon de Batxillerat de tot Catalunya. Entre tots ells han presentat 222 treballs excel·lents que els membres del jurat, compost per investigadors i investigadores dels diferents centres del PRBB, han avaluat fins a seleccionar els cinc treballs finalistes.

Recuperar la presencialitat

Després d’haver de celebrar dues edicions en línia degut a la pandèmia de la Covid19, s’ha pogut reprendre la presencialitat de l’acte de cloenda del Premi PRBB. Per això, les i els estudiants finalistes i els seus familiars han assistit al Parc on els joves han defensat els seus treballs, han pogut visitar les instal·lacions i s’ha dut a terme l’acte de lliurament de premis.

Les encarregades de decidir quin treball mereixia el primer premi han estat la Raquel Garcia-Castellanos del Centre de Regulació Genòmica (CRG), la Krisztina Arató del Laboratori Europeu de Biologia Molecular – Barcelona (EMBL Barcelona) i la Verónica Casado del Departament de Medicina i Ciències de la vida, UPF (MELIS-UPF), que han constituït el jurat de la ronda final. Totes elles han destacat l’elevat nivell dels treballs, la feina feta pels finalistes i sobretot la passió amb què l’han explicada.

Enguany, el premi, que busca guardonar els millors treballs de recerca en ciències de la salut i la vida, ha comptat amb la participació de 247 alumnes de segon de Batxillerat de tot Catalunya.

Fotoprotectors solars
El primer premi ha sigut pel treball presentat pel Cesc Anguera Llàcer i el Marçal Armengol Romero de l’Institut Pau Vila de Sabadell. Tots dos han estudiat els efectes de fotoprotectors solars en diferents condicions i han aconseguit fabricar un fotoprotector casolà totalment funcional. "Hem gaudit molt fent el treball, especialment de la feina al laboratori a la part pràctica. Estem molt contents perquè suposa un reconeixement a la nostra feina i no ens ho esperàvem. El premi ens ha donat molta motivació per seguir en el món de la ciència, seguir investigant", diuen els guanyadors del primer premi.

Després de les flames. L’impacte del foc i la gestió en la regeneració de les suredes de l’Alt Empordà
El segon premi ha estat pel treball presentat per la Núria Dumanjó Andreu de l’Institut Ramon Muntaner de Figueres. La Núria ha analitzat el comportament de l’alzina surera, una espècie molt abundant a l’Alt Empordà, davant el foc i l’efecte de les estratègies de gestió forestal en la regeneració dels boscos.

Immunoteràpia pel càncer colorectal
El tercer premi ha anat a parar al treball que ha fet l’Èlia Papo Aberasturi, alumna del Col·legi Mare de Déu del Carme de Tarragona. L’Èlia ha estudiat l’efecte de la immunoteràpia utilitzant limfòcits T dels propis pacients per estudiar el càncer colorectal. Aquest estudi l’ha realitzat dins el programa ‘bojos per la medicina’ al laboratori de l’Eduard Batlle a l’IRB de Barcelona.

Aliança amb els virus: Els bacteriòfags com a indicadors de la qualitat de l’aigua
El quart premi se l’ha endut l’Ainhoa Seguí Ugalde de l’Institut Manuel de Pedrolo de Tàrrega. L’Ainhoa ha estat estudiant la presència de bacteriòfags en les aigües residuals de Tàrrega com a alternativa per avaluar la presència de contaminació fecal.

El cos humà a l’espai
El cinquè premi ha estat pel treball de la Luz Scales González dels Jesuïtes Gràcia – Col·legi Kostka. La Luz ha estudiat quins són els efectes d’un viatge espacial en la salut dels i les astronautes. El seu treball s’ha centrat en l’estudi d’aparells que utilitzen els raigs infrarojos que poden ajudar a prevenir complicacions per la salut de la tripulació espacial.

Per culminar l’acte, el Jordi Camí, director del PRBB, el Joaquim Gea, degà de la Facultat de Ciències de la Salut i de la Vida de la UPF i la Verónica Casado han entregat els premis als sis joves finalistes. Finalment, el jurat ha atorgat una menció especial en bioètica al treball ‘CRISPR. Les tisores moleculars amb què podràs tallar l’ADN’ que ha presentat la Lúa Abad Barja de l’Escola Pia de Balmes.

Notícia publicada per:

Oficina de Comunicació