Vés enrere La UPF atorga el doctorat honoris causa a Jordi Nadal

La UPF atorga el doctorat honoris causa a Jordi Nadal

La cerimònia d'investidura, que s'ha celebrat avui a l'auditori del campus de la Ciutadella, és el reconeixement a tota una trajectòria, docent i investigadora, dedicada al camp de la història econòmica.
01.11.2010

Avui, 2 de novembre, sota la presidència del rector de la UPF, Josep Joan Moreso, ha tingut lloc la cerimònia acadèmica d'investidura de l'historiador econòmic Jordi Nadal com a doctor honoris causa per la Universitat Pompeu Fabra, arran d'una proposta presentada per l'Institut Universitari d'Història Jaume Vicens i Vives. Durant l'acte, que s'ha celebrat a l'auditori del campus de la Ciutadella, Jordi Nadal ha estat acompanyat pel seu padrí, el doctor Jaume Torras, catedràtic d'Humanitats de la Universitat.

Després de l'obertura de l'acte a càrrec del rector, el secretari general, Josep Fargas, ha llegit l'acord de concessió del doctorat honoris causa pres pel Consell de Govern el passat 12 de maig, que reconeix a Nadal "la seva brillant trajectòria docent i investigadora desenvolupada al llarg de cinquanta anys en els àmbits de la història de la població i de la història industrial, que l'han convertit en un dels referents de la historiografia espanyola de les últimes dècades, i per l'indiscutible mestratge que ha exercit en la formació de diverses generacions d'historiadors i d'economistes".

Seguidament, el degà de la Facultat de Ciències Econòmiques i Empresarials, el doctor Albert Carreras, ha pronunciat  l'elogi del doctorand (document el pdf, 55,1 KB) i, a continuació, el rector ha imposat a Jordi Nadal la medalla que l'acredita com a doctor honoris causa per la UPF. L'acte ha conclòs amb el discurs d'acceptació del nou doctor (document en pdf, 55,3 KB) i amb el parlament del rector (document en pdf, 31,8 KB). Albert Carreras llegint la laudatio

En els vint anys d'existència de la UPF només s'ha concedit la màxima distinció acadèmica a sis persones més: l'arquebisbe sud-africà i premi Nobel de la Pau Desmond Tutu (2000), l'intel·lectual i historiador Miquel Batllori (2002), el director de cinema  Woody Allen (2007), l'economista i premi Nobel Robert M. Solow (2008), l'humanista Alois M. Haas (2009) i  l'expresidenta de la República de Xile, Michelle Bachelet (2010).

Breu ressenya biogràfica

Jordi Nadal i Oller (Cassà de la Selva, 1929) va estudiar el batxillerat a l'Institut de Girona i al Liceu Francès de Barcelona. És llicenciat en Dret (1952) i en Filosofia i Lletres, secció d'Història (1951) per la Universitat de Barcelona, en la qual va obtenir el grau de doctor (1957) amb una tesi dirigida per Jaume Vicens Vives. Durant els anys cinquanta va fer estades de recerca a Toulouse i a París (1953), a la Università degli Studi de Pavia (1955) i el curs 1958-1959 va ser lector de català i castellà a la Universitat de Liverpool. Durant tots aquests anys. va tenir diversos encàrrecs docents a la Universitat de Barcelona, a la Facultat de Filosofia i Lletres i, sobretot, a l'aleshores recentment creada Facultat de Ciències Econòmiques i Empresarials com a ajudant de Jaume Vicens Vives a la càtedra d'Història Econòmica d'Espanya.

El 1970 Jordi Nadal es va traslladar a la Universitat Autònoma de Barcelona per ocupar la càtedra d'Història Econòmica de la UAB. Mentre dirigia aquesta càtedra va passar el curs 1978-1979 com a investigador resident a l'Institut d'Estudis Avançats de Princeton (Nova Jersey, EUA). El 1981 es va traslladar la Universitat de Barcelona, i va reorganitzar el Departament d'Història Econòmica, que ha arribat a tenir un grau d'activitat i un nivell d'excel·lència Joaquim Albareda, Jordi Nadal, Josep Joan Moreso i Jaume Torras.que és indiscutit en l'àmbit de la Història Econòmica. Va jubilar-se l'any 1999 i és catedràtic emèrit de la Universitat de Barcelona. Posteriorment ha impartit cicles de conferències a la Universitat Pompeu Fabra sobre història econòmica de Catalunya.

Durant tots aquests anys, Jordi Nadal ha dirigit una trentena de tesis i són molts els professors de diferents universitats espanyoles que reconeixen el seu mestratge, que es pot condensar en l'exigència de fer recerca de qualitat però a partir d'una dedicació primordial a l'ensenyament. La trajectòria de Jordi Nadal com a investigador es pot dividir, simplificant-la, en dues etapes, caracteritzada cada una pel predomini, no excloent, d'una temàtica: la història de la població, primer, i la història industrial, després.

Algunes de les obres més destacades de Jordi Nadal són les següents:  La population catalane de 1553 à 1717. L'immigration française et les autres facteurs de son développement (1960), amb Emili Giralt i Raventós; La población española (siglos XVI a XX) (1966); El fracaso de la revolución industrial en España, 1814-1913 (1975); Historia económica de España (director) (1987);  Història Econòmica de la Catalunya contemporània (1988), o  Atlas de la industrialización de España (2003).