Vés enrere Josep Maria Micó dóna prop de 12.000 volums d'història de la creació literària a la Biblioteca de la UPF

18.11.2007

Josep Maria Micó, catedràtic del Departament d'Humanitats de la UPF, ha donat a la Universitat un fons de prop de 12.000 volums de la seva biblioteca particular, que quedaran instal·lats a la Biblioteca General de la institució. La col·lecció, de gran valor per a la docència, l'estudi i la recerca, està composta per llibres d'història de la creació literària, i aplega tant volums de teoria i d'història en aquest àmbit com obres de creació de les principals literatures romàniques, amb especial incidència en el camp de la literatura castellana.

La donació s'ha formalitzat durant un acte de signatura de conveni que ha tingut lloc aquest matí a l'edifici del Rectorat. El conveni, que preveu la donació d'una primera part del fons (uns 2.000 volums) durant el curs 2007-2008, i la resta durant els cinc cursos següents, ha estat signat pel rector Josep Joan Moreso, en representació de la UPF, i per Josep Maria Micó, que ha estat acompanyat per la seva esposa i fills. (A la imatge, d'esquerra a dreta, Josep Maria Micó i Josep Joan Moreso, durant la signatura).

Mitjançant aquest acord, la UPF es fa responsable del trasllat, catalogació i incorporació de les obres, que s'ubicaran a l'edifici del Dipòsit de les Aigües. La Universitat es compromet a informar sempre sobre l'origen de les obres, que quedaran identificades com a Donació Josep Maria Micó, i a indicar la seva procedència en tots els documents donats, amb un exlibris que facilitarà el propi professor. Una vegada catalogats, els volums formaran una secció específica dins de la col·lecció de la Biblioteca de la UPF, sota el títol " Biblioteca d'Història de la Creació Literària: Fons Micó".

Una col·lecció de gran valor científic i acadèmic

El fons del professor Micó es tracta d'una col·lecció d'una qualitat extraordinària en el seu àmbit, seleccionada sobre criteris rigorosos i d'indubtable valor científic i acadèmic, que conté algunes peces de gran raresa bibliogràfica, com ara fascímils, edicions de bibliòfil, "plaquettes" de poesia i alguns exemplars impresos entre els segles XVI i XVIII.

Està format per obres sobre llengua i lingüística, teoria de la literatura i literatura comparada, mètrica i versificació, estudis generals, o obres de literatura clàssica, romànica, espanyola, medieval i del "Siglo de Oro". Inclou volums que versen sobre poesia, narrativa i teatre dels segles XVI i XVII, o sobre literatura dels segles XVIII fins a l'actualitat. El fons conté estudis i obres de l'àmbit de les literatures hispanoamericana, catalana i italiana, diccionaris i obres de referència, o números de revistes acadèmiques i literàries, entre molts d'altres documents.

Expert en filologia hispànica, editor, traductor i poeta

José M. Micó (Barcelona, 1961), doctor en Filologia Hispànica per la UAB l'any 1989, és catedràtic de Literatura Espanyola del Departament d'Humanitats de la UPF. Dins de la Universitat, dirigeix el grup de recerca en Història de la Creació Literària, coordina la càtedra UNESCO de Cultura Iberoamericana i és membre de l'Institut Universitari de Cultura (IUC). Les seves principals línies d'investigació se centren en l'edició crítica de textos, la literatura dels segles XVI i XVII i els problemes formals de la poesia.

El professor Micó és editor d'un bon nombre de llibres, com ara Guzmán de Alfarache (1987), el volum De Góngora (2001) o Don Quijote en Barcelona (2004), entre d'altres. També ha editat i traduït obres clàssiques italianes, com les Sátiras de Ludovico Ariosto, De remediis, de Francesco Petrarca (1999), o Páginas del Cancionero (2004), d'Ausiàs March. L'any 2006 va rebre el premi Nacional a la Millor Traducció per la traducció al castellà d' Orlando furioso, obra del poeta italià Ludovico Ariosto, editada per la Biblioteca de Literatura Universal d'Espasa Calpe l'any 2005. La versió del professor Micó també va merèixer l'any 2005 el premi internacional Diego Valeri.

La seva obra pròpiament literària consta de quatre llibres de poesia: La espera (Premi Hiperión, 1992), Camino de ronda (1998), Verdades y milongas (2001) i La sangre de los fósiles (2005).