Vés enrere La Facultat de Dret premia tres treballs centrats en els drets humans a les constitucions, un projecte solidari manresà i la criminalitat a Barcelona

Pau Arilla, del Col·legi Lestonnac de Barcelona; Clàudia Murt, de l’INS Pius Font i Quer de Manresa, i Mariona Herrero, de l’Institut Castellet de Sant Vicenç de Castellet, són els autors de les obres guanyadores dels premis a Treballs de Recerca de Batxillerat, dins les modalitats de Dret, Relacions Laborals i Criminologia, respectivament.

16.07.2021

La Facultat de Dret de la UPF va lliurar els premis del curs 2020-2021 a Treballs de Recerca de Batxillerat en el decurs d’un acte virtual, que va tenir lloc el 15 de juliol al migdia, en el qual van prendre part els nois i noies guanyadors de l’edició d’enguany, tutores i membres de la comissió avaluadora. En total, han estat una dotzena de treballs presentats, dins de les modalitats de Dret, Relacions Laborals (premi Teresa Claramunt) i Criminologia, que es corresponen als tres graus que s’imparteixen a la Facultat.

Els guanyadors dels guardons, en les seves tres modalitats, han estat els següents: En Dret, Pau Arilla Abad, del Col·legi Lestonnac (Barcelona), tutoritzat per Judit Altarriba Serra, pel treball "Els drets humans a les constitucions espanyola, italiana i francesa’; en Relacions Laborals, el guardó ha recaigut en Clàudia Murt Garcia, de l’INS Font i Quer de Manresa, tutoritzada per Tama Kettar Castro, pel treball “La Casa Flors Sirera. El nexe manresà”. Finalment, en Criminologia, la guanyadora ha estat Mariona Herrero Leonés, de l’Institut Castellet de Sant Vicenç de Castellet, amb Carme Martínez com a tutora, pel treball ‘La Barcelona negra i criminal. La cara fosca de la ciutat reflectida en la crònica negra”.

La comissió avaluadora ha estat presidida per Anna Caballé, degana de la Facultat de Dret, com a representant de la secció de Dret dels guardons. Ha estat acompanyada per Maurici Pérez Simeón, en representació del doble grau Dret-Economia/Administració i Direcció d’Empreses, i els vicedegans Consuelo Chacartegui i David Felip, directors de les titulacions de Relacions Laborals i Criminologia, respectivament, com a representants d’aquestes dues seccions dels premis. Els premiats podran gaudir de la matrícula gratuïta de primer curs en cas de matricular-se en qualsevol dels estudis de grau que ofereix la Facultat de Dret de la UPF el proper curs acadèmic 2021-2022.

“Els drets humans a les constitucions espanyola, italiana i francesa”, premi de Dret

El treball de Pau Arilla Abad presenta un estudi comparat rigorós de la relació entre els drets humans i la regulació dels drets fonamentals a diverses constitucions europees (Espanya, Itàlia i França). Segons la comissió avaluadora, “cal destacar les entrevistes amb persones que són referents de primer ordre en la matèria, així com la sensibilitat que mostra l’autor envers els drets de caràcter social, més enllà de les llibertats individuals pròpies del liberalisme decimonònic”.

L’autor, després del seu anàlisi comparatiu, determina en les conclusions quin model de constitució considera millor a l’hora de recollir, protegir i garantir els drets humans, i de quina manera es podrien millorar. “El meu treball té el principal objectiu de determinar quin model de constitució salvaguarda millor els drets humans, ja que aquests, en ple segle XXI, segueixen sense respectar-se en la seva totalitat”, afirma.

“La Casa Flors Sirera, el nexe manresà”, premi de Relacions Laborals

Clàudia Murt Garcia, en el seu treball, fa una recopilació de dades per desglossar el projecte de la Casa per la Solidaritat i la Pau Flors Sirera, un centre cívic de la ciutat de Manresa especialitzat en temes de solidaritat i cooperació, per tal de conèixer el seu funcionament i trobar els buits que hi ha. En les seves conclusions, remarca “la necessitat de donar molt més valor a la difusió i la creació d’imatge de la Casa entre els ciutadans per poder assolir la seva tasca i créixer”.

La comissió avaluadora destaca “el compromís social i els valors col·lectius del treball de recerca, des d’un tractament general del marc teòric del fenomen de la globalització fins a l’anàlisi dels projectes socials específics vinculats al món local manresà”. La comissió afegeix que “el treball, des del rigor metodològic i una excel·lent redacció, ostenta el mèrit de donar veu i visibilitat al projecte solidari de la Casa Flors Sirera i és especialment original en el tractament de les entitats del tercer sector”.

“La Barcelona negra i criminal. La cara fosca de la ciutat reflectida en la crònica negra”, premi de Criminologia

Mariona Herrero Leonés, amb el seu treball, afirma que “busco extreure i conèixer tots els factors implicats dins del desenvolupament de la delinqüència i criminalitat de la ciutat de Barcelona. Mostro els diferents crims i successos que han commocionat als barcelonins del segle XIX fins a l'actualitat, ja que penso que no som realment conscients de la cara oculta d'aquesta ciutat”.

La comissió avaluadora, en la seva acta, valora que “es tracta d’un treball que, a partir de la crònica negra periodística, desemboca en l’anàlisi de les causes socials i individuals de la criminalitat violenta a la ciutat de Barcelona, denotant una perspicàcia i capacitat d’anàlisi per esdevenir en el futur un sòlid criminòleg o penalista”.

Els premis a Treballs de Recerca de Batxillerat de la Facultat de Dret, que enguany han arribat a la dotzena edició pel que fa al premi Teresa Claramunt de Relacions Laborals i a la desena en les modalitats de Dret i Criminologia, s’adrecen a estudiants de batxillerat d’arreu de l’estat espanyol, que poden presentar els seus treballs en català, castellà o anglès.

Per a més informació

Notícia publicada per: