Vés enrere El futur edifici del BIST a l'antic Mercat del Peix comença a agafar forma

El futur edifici del BIST a l'antic Mercat del Peix comença a agafar forma

La construcció del nou edifici, que s’iniciarà el 2022, posa en marxa el ‘hub’ de recerca multidisciplinària de l’Antic Mercat del Peix, promogut per la UPF, l’Ajuntament de Barcelona i la Generalitat de Catalunya en el marc de la iniciativa de la ‘Ciutadella del Coneixement’

15.07.2021

El Barcelona Institute of Science and Technology (BIST) ha seleccionat l’estudi barceloní Barozzi Veiga per a redactar els projectes bàsic i executiu del seu nou edifici que s’ubicarà en els terrenys de l’Antic Mercat del Peix, al costat del Parc de la Ciutadella. L’edifici del BIST, la construcció del qual s’iniciarà el 2022, és la primera peça de l’ambiciosa iniciativa Ciutadella del Coneixement, promoguda per l’Ajuntament de Barcelona, la Generalitat i la Universitat Pompeu Fabra per transformar l’entorn del Parc de la Ciutadella en un ‘hub’ de recerca i innovació.

El jurat del Concurs Internacional d’Arquitectura del BIST, presidit pel Dr. Jordi Camí, director del Parc de Recerca Biomèdica de Barcelona, i integrat per Oriol Clos Costa (arquitecte), Beth Galí (arquitecta designada pel Col·legi d’Arquitectes de Catalunya), Xavier Matilla (arquitecte en cap de l’Ajuntament de Barcelona), Sito Alarcón (biòleg), Ramon Sagarra (enginyer industrial) i Margarida Corominas (doctora en economia i gerent de l’IRB Barcelona), ha valorat molt positivament la solvència de la proposta i el compliment de tots els requeriments indicats, tant en termes urbanístics, com funcionals, mediambientals i econòmics.

El jurat ha valorat també molt positivament la qualitat de la proposta de l’equip Moneo Brock / Baas / CasaSolo, que ha quedat en segona posició, per l’esforç de relacionar el projecte amb el seu entorn i per l’organització de la planta, amb un pati interior descentrat que permet generar espais de diferents dimensions. Els altres tres finalistes del concurs eren els equips Pich-Aguilera / 2BMFG Arquitectes / JC Ingenieros, BIG+IDOM, i Woods Bagot.

L’estudi guanyador va ser creat el 2004 a Barcelona per Fabrizzio Barozzi i Alberto Veiga i ha rebut, entre altres nombrosos guardons, el Premi Europeu d’Arquitectura Mies Van der Rohe de 2015 pel Szczecin Phillarmonic Hall (Polònia). El 2019 van rebre el premi “Best Architects 20” i el Chicago Atheneum International Award pel Bündner Museum of Fine Arts de Chur (Suïssa). Altres edificis destacats realitzats per l’estudi que han rebut ampli reconeixement internacional són el centre cultural Tanzhaus, de Zürich, o el Museu Cantonal de Belles Arts de Lausana. L’edifici del BIST serà el primer que l’equip Barozzi Veiga construeixi a Barcelona.

El nou edifici, que acollirà més de 500 investigadors i una seixantena de grups de recerca de quatre centres BIST (CRG, IBEC, ICN2, i IRB Barcelona), comptarà amb una superfície construïda de prop de 25.000 m2 distribuïts en diverses plantes i dedicats a la recerca multidisciplinària. Les obres tenen un pressupost global de 50 milions d’euros.

La Ciutadella del Coneixement comença a agafar forma

El nou edifici del BIST al complex de l’Antic Mercat del Peix és la primera peça de l’ambiciosa iniciativa Ciutadella del Coneixement, impulsada per l’Ajuntament de Barcelona, la Generalitat de Catalunya i la UPF per convertir l’entorn del Parc de la Ciutadella, al centre de Barcelona, en un node de coneixement urbà de referència al sud d’Europa en biomedicina, biodiversitat i benestar planetari. El passat mes de març la Comissió d’Urbanisme de l’Ajuntament de Barcelona va aprovar la reforma del Pla Urbanístic que permet la reconversió dels terrenys avui ocupats per un pàrquing, entre els carrers Wellington, Sardenya i Avinguda Icària, en un complex de recerca.

Notícia publicada per:

Oficina de Comunicació