Vés enrere La UPF obté tres distincions Jaume Vicens Vives a la qualitat docent universitària

20.09.2005

La UPF ha obtingut tres dels vuit premis a títol col·lectiu de la Distinció Jaume Vicens Vives a la qualitat docent universitària, que concedeix el govern de la Generalitat de Catalunya a proposta del DURSI.

Els guardons, que han reconegut el treball en equip i la dedicació de molts professors de la Universitat, han estat atorgats a tres grups de docents pertanyents als següents centres o estudis: Facultat de Ciències de Salut i de la Vida, pels itineraris professionals específics dels Estudis de Biologia; Estudis de Periodisme, per les jornades de simulació professional, i l'Escola Superior Politècnica, pel projecte d'adaptació a l'Espai Europeu d'Educació Superior (EEES) de les assignatures de l'àrea de Gestió d'Empreses en l'àmbit dels Estudis d'Enginyeria de Telecomunicació.

Itineraris professionals específics dels Estudis de Biologia

La Facultat de Ciències de Salut i de la Vida ha desenvolupat un projecte educatiu innovador, amb la voluntat de millorar la inserció professional dels estudiants i alhora contribuir a la implantació de l'EEES. Així, durant el darrer curs de la carrera, els alumnes s'enfronten amb el món laboral, ja que desenvolupen l'activitat docent en centres públics o privats relacionats amb els tres itineraris previstos: Indústria Sanitària, Recerca Biomèdica i Laboratoris d'Anàlisis.

Durant aquest últim curs, els estudiants també segueixen diferents mètodes docents innovadors, com ara l'Aprenentatge Basat en Problemes (ABP), l'elaboració d'un treball d'investigació o l'acreditació del grau d'assoliment de competències transversals bàsiques. El projecte educatiu de cinquè curs, en el qual hi ha intervingut un ampli grup de professors, està dirigit pels responsables dels itineraris: José Aramburu (Recerca Biomèdica), Josep E. Baños (Indústria Sanitària) i Mariano Sentí (Laboratori d'Anàlisi).

Les jornades de simulació professional dels Estudis de Periodisme

Des de la seva creació, el curs acadèmic 1992-1993, els Estudis de Periodisme van ser pioners en l'ús de la simulació com a metodologia inductiva a les universitats, i les jornades de simulació professional en són un bon exemple. Es tracta d'un projecte fruit del treball de tot el professorat dels Estudis -amb Carles Singla i Salvador Alsius com a responsables acadèmics del projecte- que facilita als alumnes la possibilitat de realitzar una pràctica professional a partir d'una experiència directa i real ja des de primer curs i en dues ocasions al llarg del curs acadèmic.

Amb el material recollit, els estudiants es reparteixen en grups de treball i elaboren productes informatius per a premsa, ràdio i televisió amb tots els paràmetres d'un treball realitzat en el món laboral real. El mateix dia de la pràctica, professors i estudiants fan una sessió conjunta d'avaluació acadèmica.

Adaptació a l'EEES de les assignatures de l'àrea de Gestió d'Empreses

El projecte Adaptació a l'EEES de les assignatures de l'àrea de Gestió d'Empreses: un model d'aprenentatge basat en problemes. El cas dels Estudis d'Enginyeria de Telecomunicació s'ha realitzat al llarg de dos cursos acadèmics (2003-2004 i 2004-2005), en el context del Pla de Mesures per a la Innovació i la Millora Docents, i es planteja com a objectiu l'adequació de l'àrea de Gestió d'Empreses, en l'àmbit dels Estudis d'Enginyeria Tècnica de Telecomunicació- especialitat Telemàtica, als paràmetres de l'EEES.

Utilitza un model d'aprenentatge basat en el disseny i posada en pràctica, amb caràcter experimental, dels plans docents de tres assignatures de gestió: Gestió d'Empreses I i Gestió d'Empreses II (de primer cicle), de 4,5 crèdits cadascuna, i Projectes, de segon cicle, de 6 crèdits. El responsable acadèmic del treball és el professor Francesc Miralles, i ha comptat amb la col·laboració d'onze docents més de l'Escola Superior Politècnica.

Altres guanyadors

Altres projectes que han rebut una distinció Jaume Vicens Vives en la seva modalitat col·lectiva pertanyen a la Facultat de Ciències Econòmiques i Empresarials de la UB; la Facultat d'Informàtica i el Departament d'Organització d'Empreses de la UPC; el Departament d'Informàtica i Matemàtica Aplicada de l'Escola Politècnica Superior de la UdG i la Facultat de Ciències Econòmiques i Empresarials de la URV.

A títol individual, han estat guardonats els professors José Manuel Blecua, del Departament de Filologia Espanyola de la UAB, per la seva trajectòria professional, i especialment com a promotor de la renovació metodològica en el camp de la filologia, i Xavier Gómez, de la Facultat de Medicina de la UdL, per la seva dedicació a la innovació i millora de la qualitat de la docència.

La Distinció Jaume Vicens Vives és una menció que es va crear l'any 1996 amb la finalitat de premiar la qualitat en la docència universitària. Els guardons, dotats amb 20.000 euros tant en la seva modalitat individual com col·lectiva, es van lliurar el 28 de setembre en el transcurs de l'acte d'inauguració oficial del curs acadèmic 2005-2006 de les universitats catalanes, que va tenir lloc a l'aula magna de la Universitat de Girona.