Vés enrere La UPF obté tres distincions Jaume Vicens Vives a la qualitat docent universitària

21.09.2004

La Universitat Pompeu Fabra va guanyar tres dels vuit premis a títol col·lectiu de la Distinció Jaume Vicens Vives a la qualitat docent universitària, que atorga el govern de la Generalitat de Catalunya a proposta del DURSI. Les distincions, tant en la modalitat individual com col·lectiva, es van lliurar durant l'acte oficial d'inauguració del curs acadèmic 2004-2005 de les universitats catalanes, que va tenir lloc el 27 de setembre.

Aquests projectes són fruit del treball en equip i de la col·laboració de molts professors de la Universitat, que han dedicat temps i esforços per a poder-los fer realitat. En concret, els tres grups guanyadors de la UPF són: l'equip Vilapompeu dels estudis de Ciències Politiques i Gestió Pública, pel projecte "Vilapompeu, l'ajuntament virtual"; el grup de professors de la Universitat que ha elaborat el "Manual d'introducció a la docència: Horitzó Bolonya"; i l'equip de coordinació de la llicenciatura en Lingüística de la Facultat de Traducció i Interpretació, pel projecte "Experiència pilot dels estudis de Lingüística. Experimentació del nou paradigma docent".

Vilapompeu, l'ajuntament virtual

" Vilapompeu, l'ajuntament virtual" és una eina que simula la web i la intranet d'un ajuntament català, i actua d'instrument de suport a la docència presencial dels estudis de Ciències Polítiques i Gestió Pública. Així, l'alumnat podrà fer pràctiques relacionades amb la gestió i l'administració pública a partir d'un cas simulat de referència, assumint els rols dels diferents agents implicats, tant de la pròpia corporació local com dels agents socials del municipi. Miquel Salvador és el director del treball, en què també hi han participat dotze professors més.

Manual d'introducció a la docència: Horitzó Bolonya

Aquest projecte considera el treball i l'actuació docent a l'aula com a eix fonamental en la formació universitària. El manual recull un conjunt de consells i d'orientacions basats en l'experiència de professors experts i de reconegut prestigi de la Universitat. Enfoca la docència des del nou entorn educatiu europeu de l' Horitzó Bolonya, que requereix una redefinició de la figura del professor i un canvi important de perspectiva. Francesc Pedró, director del Programa per la Qualitat Educativa (PQE), és al capdavant d'aquest treball, que ha comptat amb la coordinació tècnica de Marta Comelles i la col·laboració de 19 docents.

Els estudis de Lingüística de la UPF, que es van iniciar el curs acadèmic 2003-2004, van incorporar la tecnologia a un àmbit d'estudi tradicional de lletres com és la lingüística, a través d'un component de programació i de processament automàtic del llenguatge. A més, s'han impartit plenament segons el nou paradigma docent de l'enfocament Bolonya. En aquest sentit, s'ha portat a terme una experiència pilot, amb un pla de treball basat en els eixos de disseny, procés i resultats, que té per objecte posar a prova un model en la línia dels criteris de Bolonya. La direcció acadèmica del projecte ha anat a càrrec d' Àlex Alsina, Antoni Badia i Enric Vallduví, amb la participació d'onze professors més.

Els alltres guanyadors

A part dels tres projectes de la UPF, els altres guardonats en la modalitat col·lectiva de la Distinció Jaume Vicens Vives han estat el grup d'innovació docent Electra de la Facultat de Filologia de la Universitat de Barcelona (UB); la Facultat de Ciències Econòmiques i Empresarials de la Universitat Autònoma de Barcelona (UAB); L'Escola Politècnica Superior de Castelldefels de la Universitat Politècnica de Catalunya (UPC); Escola Politècnica Superior d'Enginyeria de Vilanova i la Geltrú de la UPC i el grup de docència de Física del Departament de Química i Física Inorgànica de la Universitat Rovira i Virgili (URV).

A títol individual, la Distinció s'ha atorgat, d'una banda, a la professora Pilar González Duarte, del Departament de Química de la Universitat Autònoma de Barcelona (UAB), en reconeixement a la seva trajectòria i dedicació a la renovació i readaptació de l'ensenyament de la química; i de l'altra, al professor Josep Manel Casanova Seuma, de la Facultat de Medicina de la Universitat de Lleida (UdL), en reconeixement a la seva trajectòria professional en la innovació docent en l'àmbit de la dermatologia.

La Distinció Jaume Vicens Vives és una menció que es va crear l'any 1996 amb l'objectiu de premiar la qualitat en la docència universitària. El premi, tant en la modalitat individual com en la col·lectiva, va acompanyat d'un xec per import de 20.000 euros.