Vés enrere 21.000 persones han participat ja en un estudi sobre l'impacte de l'ús de les mascaretes en la percepció de les emocions

Una enquesta viral a través de les xarxes socials en què ha participat Isabel Ortigosa, investigadora de el Centre Cervell i Cognició, juntament amb investigadors de les universitats Jaume I i de València. Les persones que ho desitgin poden participar en l'estudi a través d'Internet.

30.04.2021

Investigadors de la Universitat Jaume I (Castelló de la Plana), de la Universitat de València i la Universitat Pompeu Fabra, han impulsat conjuntament en xarxes socials un estudi per analitzar l'impacte de l'ús de les màscaretes en la percepció de les emocions a través de l'enquesta: "Ets capaç de reconèixer les emocions amb mascareta", un repte que s'ha fet viral i en el qual ja han participat 21.000 persones.

L'equip d'investigació integrat per Diana Castella López (Universitat de València), Azucena García Palacios i Carlos Suso Ribera (Universitat Jaume I), i Isabel Ortigosa Beltrán (Universitat Pompeu Fabra), estudiarà en quina mesura la mascareta disminueix la capacitat de percebre les emocions en els altres.

Per això han dissenyat una enquesta en forma de joc que, en menys de cinc minuts, analitza fins a quin punt la mascareta és una barrera per a percebre les emocions. S'hi mostren diverses fotografies de persones, amb i sense mascareta i al final, es mostra el grau d'encert per a què cada persona pugui veure la diferència. L'estudi està dirigit a tota la població a partir dels 4 anys i fins als 99, tot i que els menors han de fer-la en companyia dels seus pares.

"Aquest estudi posa de manifest quan d'essencials són les emocions en la nostra vida diària"

L'emoció és un factor imprescindible per a la interacció social

L'estudi es proposa investigar quines emocions es veuen més perjudicades per la privació de visibilitat de la cara completa, i en quina mesura aquesta limitació afecta la percepció emocional a diferents edats. "Les emocions ens connecten amb el món, i són presents al llarg de tota la nostra vida, ens donen informació del que passa al voltant i ens indiquen com actuar. L'emoció és un factor imprescindible per a la interacció social. Per reconèixer les emocions utilitzem diferents fonts, però una d'elles és l'expressió de la cara. Això ens va portar a preguntar-nos si l'ús prolongat de mascareta podria alterar la percepció emocional ", destaca Diana Castilla, investigadora principal d'aquest estudi i professora a la Universitat de València.

Azucena García Palacios, directora de Labpsitec a la Universitat Jaume I, des d'on s'ha impulsat aquest estudi, assenyala que en l'estudi "han participat molts adults, però ens agradaria obtenir més dades dels més petits (4-12 anys), ja que les dades preliminars semblen molt interessants".

Isabel Ortigosa Beltrán, investigadora del Centre Cervell i Cognició (CBC) del Departament de Tecnologies de la Informació i les Comunicacions (DTIC) de la UPF, ha contribuït en el disseny i programació de l'enquesta i ha intervingut en l'elecció de les emocions que hi havien de ser incloses "les més bàsiques i amb les que més ens trobem en el nostre dia a dia", ha manifestat.

Com indiquen els investigadors, encara que al principi es pot pensar que l'ús de la mascareta no afectarà massa a la nostra vida diària, a través de l'estudi s'ha comprovat la barrera que per a una comunicació efectiva suposa el veure's privat de l'expressió facial dels altres, o fins i tot que els altres no puguin entendre i percebre el que volem dir. "Aquest estudi pot servir per demostrar quan d'essencials són les emocions en la nostra vida diària", conclou Ortigosa.

Enllaç per participar en l'estudi:

Notícia publicada per:

Oficina de Comunicació