Vés enrere El Grup de Recerca en Dret Internacional Públic i Relacions Internacionals analitzarà les amenaces no convencionals a la seguretat en el ciberespai

Caterina García, directora d'aquest grup del Departament de Dret de la UPF, és la investigadora principal del projecte, que rebrà una subvenció de 8.000 euros en el marc de la convocatòria 2020 per a treballs de recerca en l'àmbit de la pau de l’Institut Català Internacional per la Pau.

19.01.2021

Discriminació, desinformació, polarització i violència al ciberespai: quin paper per les normes Internacionals? és el títol del projecte que portaran a terme alguns membres del Grup de Recerca en Dret Internacional i Relacions Internacionals del Departament de Dret de la UPF, amb l’objectiu d’analitzar diverses amenaces no convencionals a la seguretat que requereixen d'un tractament específic al ciberespai.

“El projecte vol reflexionar sobre els desafiaments teòrics i pràctics que suposen alguns fenòmens a les plataformes digitals".

El projecte de la UPF es troba entre els sis que han estat seleccionats en el marc de de la convocatòria 2020 per a la concessió de subvencions per treballs de recerca en l'àmbit de la pau de l’Institut Català Internacional per la Pau (ICIP). Aquesta línia d'ajuts, per un import global de 60.000 euros, es convoca anualment a través de l'Agència de Gestió d'Ajuts Universitari i de Recerca (AGAUR).

El Grup de Recerca en Dret Internacional Públic i Relacions Internacionals, que rebrà una subvenció de 8.000 euros, desenvoluparà el seu projecte al llarg de del 2021. Comptarà amb el lideratge de Caterina Garcia Segura, catedràtica de Relacions Internacionals i directora del grup, com a investigadora principal, i la participació dels professors Josep Ibáñez, Sílvia Morgades i Adrià Rodríguez-Pérez en l’equip de recerca.

Una reflexió sobre diferents desafiaments que han d’afrontar les plataformes digitals

Segons afirma Adrià Rodríguez-Pérez, “el projecte vol reflexionar sobre els desafiaments teòrics i pràctics que suposen alguns fenòmens a les plataformes digitals, com ara la discriminació, la desinformació, la polarització i la violència, en tant que amenaces no convencionals a la seguretat que requereixen d'un tractament específic al ciberespai”. Per fer-ho, el grup de recerca il·lustrarà algunes d’aquestes activitats desenvolupades a les xarxes socials i les aplicacions de missatgeria instantània.

Una altre dels objectius del projecte serà estudiar les diferents iniciatives que s'han proposat per posar fre a aquestes amencaces, tant des de l'àmbit privat (polítiques de privadesa, contractes, codis de conducta, iniciatives de la societat civil, etc.) com des de l'àmbit públic (legislacions estatals contra discursos d’odi i la desinformació, recomanacions i codis regionals o internacionals de bones pràctiques en matèria de desinformació, etc.), amb especial èmfasi en la creació de normes globals per al ciberespai. “Aquest tractament permetrà recomanar iniciatives normatives internacionals que permetin gestionar tots aquests desafiaments”, conclou Adrià Rodríguez-Pérez, que a banda de professor associat del Departament de Dret de la UPF és investigador de polítiques públiques a Scytl Innovating Democracy.

Una entitat que vol promoure la cultura de la pau

L'Institut Català Internacional per la Pau (ICIP) és una entitat de recerca, de divulgació i d'acció les finalitats de la qual són promoure la cultura de la pau en la societat de Catalunya i en l'àmbit internacional i fer que Catalunya tingui un paper actiu com a agent de pau al món.

A banda de la UPF, han rebut ajuts dins de la convocatòria 2020 les universitats Ramon Llull, de Vic, Autònoma de Barcelona, de Girona i de Barcelona. Els treballs seleccionats (d’entre prop d’una vintena de presentats) estan relacionats amb la prevenció de l'extremisme violent, l'anàlisi de les comissions de la veritat, la polarització política i afectiva o la reincidència d'excombatents a Colòmbia.

Per a més informació

Notícia publicada per: