Vés enrere La premsa alemanya desprestigia les veus discordants sobre el canvi climàtic

La premsa alemanya desprestigia les veus discordants sobre el canvi climàtic

Segons una recerca que es presenta en un article publicat a la revista Media Culture & Society el 8 d'octubre per Lena von Zabern, alumni guanyadora del premi al Millor Treball Fi de Màster en Benestar Planetari UPF i Christopher D. Tulloch, supervisor del treball i investigador del Departament de Comunicació.

21.10.2020

Els mitjans de comunicació alemanys haurien desprestigiat les veus discordants sobre el canvi climàtic, segons una recerca que s'ha publicat el 8 d'octubre a la revista d'alt factor impacte Media Culture & Society. Els seus autors són Lena von Zabern, alumni UPF que el 2019 va guanyar el premi al Millor Treball Fi de Màster en Benestar Planetari UPF,  i Christopher D. Tulloch, supervisor del treball i investigador del Departament de Comunicació.

La recerca és un dels primers estudis sobre la representació a la premsa de la figura de Greta Thunberg i les manifestacions anomenades "Fridays for Future" a favor de més mesures mediambientals per part de la joventut europea per revertir el canvi climàtic.

En aquesta recerca els investigadors han fet una anàlisi de contingut quantitatiu i qualitatiu dels diaris alemanys Bild.de, Zeit Online i FAZ.net, durant el període d'agost de 2018 a març de 2019. Els resultats mostren que, mentre Zeit Online s'orienta cap a la justícia intergeneracional i drets dels infants, la cobertura de FAZ.net i Bild.de s'adhereixen fermament al paradigma de la protesta.

La cobertura mediàtica alemanya tendeix a reproduir les estructures de poder existents marginant i despolititzant l'agenda política d'una protesta crítica del sistema

Els investigadors indiquen que la majoria d'articles periodístics estudiats garanteixen una veu als manifestants, però aquesta veu sovint es redueix a testimonis apolítics i està minada pel desprestigi dels participants en la protesta. Demostra com la premsa, tant la popular (Bild) com de qualitat (FAZ), utilitza una sèrie de vuit marcs argumentals (frames) per minar les protestes legítimes. "Per tant, la cobertura mediàtica alemanya tendeix a reproduir les estructures de poder existents marginant i despolititzant l'agenda política d'una protesta crítica del sistema", afirmen Zabern i Tulloch.

Malgrat això,  l'estudi demostra també que la idea de canvi climàtic com a qüestió de justícia intergeneracional i drets dels infants s'ha consolidat en l’agenda dels mitjans de comunicació estudiats.

Treballs sobre benestar planetari impulsats per la Universitat

Lena von Zabern és exalumni del Màster en International studies on Media, Power and Difference del Departament de Comunicació i el seu treball va guanyar un dels premis atorgats per la Càtedra UNESCO de Cicle de Vida i Canvi Climàtic ESCI-UPF i la UPF Barcelona School of Management, en el marc del lliurament dels premis als millors treballs de fi de grau (TFG) i  treballs de fi de màster (TFM) sobre responsabilitat social i benestar planetari. Ara, fruit d'aquest mateix treball,  és l'article que ha publicat en una revista d'alt factor d'impacte. Tulloch destaca que "no es la primera vegada que una alumna d'aquest màster publica en una revista altament indexada sobre temàtiques ambientals". Efectivament, en el 2018, Elida Hoeg va publicar un article sobre els refugiats del canvi climàtic -també conjuntament amb en Christopher Tulloch-  en la revista Journal of Communication Inquiry.

Treball de referència:

Lena von Zabern, Christopher D. Tulloch (2020), "Rebel with a cause: the framing of climate change and intergenerational justice in the German press treatment of the Fridays for Future protests", 8 d'octubre,  Media Culture & Society, https://doi.org/10.1177/0163443720960923

Per a més informació

Notícia publicada per: