Gener
Setembre
Novembre
Desembre

Vés enrere La Societat Catalana de Biologia reconeix la spin-off MiWEndo Solutions amb el Premi Startup i a Maria Gomis amb el Premi Jove Investigadora

Els premis reconeixen a la millor empresa emergent i millor tesi doctoral dins l’àmbit de les ciències biològiques.

14.09.2020

La Societat Catalana de Biologia (SCB) ha reconegut a la spin-off MiWEndo Solutions, , impulsada per la UPF en col·laboració amb la UPC, l’Hospital Clínic i l’ICREA, amb el Premi SCB Startup 2020 i a Maria Gomis, que va realitzar la seva tesi a la UPF, amb el Premi SCB al Jove Investigadora 2020.

El 9 de setembre el claustre de l’Institut d’Estudis Catalans va acollir la 5a Nit de la Biologia i l’entrega dels Premis de la SCB, filial de l’IEC. L’acte va comptar amb la presència dels finalistes dels premis i els membres del comitè directiu i coordinadors de la SCB.

Els Premis reconeixen la contribució destacada dels professionals de les ciències biològiques dels territoris de parla catalana en el darrer any en sis categories diferents. D’una banda el guardó SCB Startup, lliurat enguany per primer cop i dotat amb 1.000 euros, premia la millor empresa emergent de l’any a l’àmbit de les ciències biològiques per fomentar la innovació i l’emprenedoria al sector. D’altra banda, el premi Jove Investigador està dotat amb 500 euros i s’atorga a la millor tesi doctoral dins l’àmbit de les ciències biològiques defensada en una universitat dels territoris de parla catalana.

Un dispositiu per millorar la detecció precoç del càncer colorectal

MiWEndo Solutions, creada al 2019, està desenvolupant un dispositiu per fer més ràpida i eficient la detecció precoç del càncer colorectal a les colonoscòpies. Aquest producte s'acoblarà als endoscopis i, utilitzant tecnologia de microones, escanejarà l'intestí gros dels pacients durant aquestes intervencions per descobrir si hi ha pòlips malignes (uns precursors del càncer colorectal que no sempre són fàcils de localitzar) i determinar-ne el grau de malignitat.

Segons el CEO de MiWEndo Solutions, Ignasi Belda, el Premi SCB Startup referma l’aposta de la companyia per la tecnologia de microones, que considera una alternativa “disruptiva” per enfortir la lluita contra el càncer colorectal, una malaltia molt prevalent entre la població de més de 50 anys.

L’objectiu de l’empresa és posar el seu dispositiu al mercat al llarg del 2023 gràcies al suport d’inversors i institucions que ha obtingut al llarg de l’any. D’una banda, el programa europeu EIC Accelerator li ha concedit 2,8 milions d’euros per impulsar el desenvolupament de la seva tecnologia. D’altra banda, la spin-off ha tancat una ronda d’inversió per valor d’1,3 milions d’euros a la qual han participat el programa Mind the Gap de la Fundación Botín i el programa BStartup de Banc Sabadell, entre altres inversors.

A més d’això, la companyia ha rebut 50.000 euros del programa europeu EIT Health Headstart, que atorga subvencions per accelerar el desenvolupament de startups sanitàries.

El paper del sistema endocannabinoide a la memòria

Maria Gomis ha rebut el premi per la seva tesi doctoral “Neurobiological mechanisms involved in memory function and dysfunction: focus on the endocannabinoid system and associated signaling pathways”, dirigida per Rafael Maldonado i Andrés Ozaita al Departament de Ciències Experimentals i de la Salut (DCEXS) de la UPF.

La memòria és una funció cerebral complexa que constitueix una característica crucial dels individus. Entendre els mecanismes neurobiològics precisos involucrats és un repte per a la Neurociència, ja que múltiples regions cerebrals i vies de senyalització interactuen per a regular les diferents etapes i tipus de memòria.

En la seva tesi, Maria Gomis ha utilitzat models de ratolí específics per a revelar els mecanismes cel·lulars i moleculars involucrats en diferents condicions patològiques que cursen amb problemes de memòria centrant l’atenció en el sistema endocannabinoide i les vies de senyalització associades. Ha combinat tècniques comportamentals, bioquímiques i farmacològiques per a avançar en l'enteniment dels substrats neurobiològics de la memòria i el rol específic que juga el sistema endocannabinoide en aquesta funció.

La resta de premiats han estat: Francesc Xavier Avilés i Puigvert, amb el Premi SCB Trajectòria Professional Leandre Cervera; María Isabel Hernández amb el Premi SCB Article Científic; Janire Salazar, que va rebre el Premi SCB Divulgació i Èlia Martínez, amb el Premi SCB Treball de Recerca de Batxillerat.

Més informació a la web de la SCB

Notícia publicada per:

Oficina de Comunicació