Vés enrere La UPF fitxa un ramat de cinc ovelles de raça xisqueta per al manteniment de les zones verdes

El Jardí de les Aigües del campus de la Ciutadella tindrà, a partir de l’any 2020, nous habitants. La Universitat aposta per la producció de formatge artesanal i pel foment de l’economia circular, social i sostenible.

28.12.2019

El Jardí de les Aigües del campus de la Ciutadella tindrà, a partir de l’any 2020, nous habitants. La Universitat incorporarà un ramat de cinc ovelles de raça xisqueta per al manteniment de les zones verdes. La iniciativa sorgeix des del vicerectorat de compromís social i igualtat. Mònica Figueras, vicerectora de l’àrea explica que “el projecte és un pas més per fer de la UPF una universitat socialment responsable i sostenible ”.

La recepció dels cinc exemplars s’articularà a través d’UPF Sostenible i la direcció del campus de la Ciutadella, que s’encarregarà d’assegurar que l’estada de les ovelles a la UPF sigui en les millors condicions possibles. Cristina Oliva, directora del campus, remarca que “les ovelles estaran molt ben acompanyades, ja que l’espai on s’ubicaran també acull els assajos de la colla castellera dels Trempats de la UPF i les cervesades que organitzen diverses associacions d’estudiants”.

El projecte, amb l’objectiu de fomentar l’economia circular, social i sostenible, preveu l’elaboració de formatge a l’estil tradicional amb la llet de les cinc ovelles. Mònica Figueras assegura que “serà la primera vegada a la història que els barcelonins podran dir que mengen producte quilòmetre zero de veritat.”

La revolució del formatge quilòmetre zero i ecològic ja és a la Universitat i sembla que ha arribat per quedar-s’hi

A part de gaudir de bon formatge, la iniciativa tindrà repercussions a la vida universitària. Qui elaborarà el formatge seran els propis estudiants i membres de la comunitat universitària que ho desitgin a través d’un mínor específic, el Mínor en Neoruralisme. “Volem tornar als orígens”, afirma la vicerectora. I afegeix que “com que el model de ciutat és insostenible, tenim el deure de proporcionar als estudiants urbanites les eines necessàries per tornar a la ruralitat”. Aquest mínor permetrà a la Universitat crear una comunitat basada en l’economia circular, que implicarà integrar els elements ambientals, socials i econòmics al dia a dia universitari.

En aquesta línia, i emulant esdeveniments com la Fira UPFeina o la Fira UPF Solidària, s’organitzarà trimestralment la Fira UPFormatge a tots els campus, per tal que tota la comunitat conegui el procés de producció del formatge i en pugui comprar. Aquest també es podrà consumir a les cafeteries dels campus.

Tots els diners recaptats, tant per la venda de formatges a les fires com a les cafeteries, aniran destinats al nou fons de beques Beeeeques, anomenat així en honor al so que emeten les ovelles. Aquestes s’incorporaran al Programa UPF d’ajuts a l’estudi i serviran per incentivar que els estudiants amb menys recursos econòmics puguin accedir a la Universitat, garantint així una universitat per a tothom.

La xisqueta, una raça en perill d’extinció

La raça xisqueta o pallaresa és una raça autòctona catalana pròpia del Pirineu Català, més concretament del Pallars Jussà i Sobirà i l’Alta Ribagorça. Tot i això, també es poden trobar alguns ramats al sud de Lleida i a la província d’Osca.

Aquesta raça prové de l’Ovis aries ibericus. És una varietat molt antiga i amb una gran capacitat per subsistir en condicions ambientals extremes, degut a l’aïllament geogràfic al que s’ha vist sotmesa.

Les característica més destacada d’aquest tipus d’ovella és les taques negres que presenten al voltant dels ulls. A més, i a diferència d’altres races, també tenen un fort instint maternal.

L’any 1995, a causa en part a la despoblació que pateix el Pirineu i a la davallada ocupacional que viu el sector ramader, va ser declarada una espècie en perill d’extinció. Actualment, gràcies a la creació d’agrupacions de defensa d’aquesta variant d’ovella, el cens s’ha estabilitzat i està catalogada com a animal amb protecció especial.

*Notícia publicada el dissabte, 28 de desembre del 2019, coincidint amb el dia dels Sants Innocents

Per a més informació

Notícia publicada per: