Vés enrere Una nova molècula bloqueja els efectes secundaris dels analgèsics cannabinoides

Una nova molècula bloqueja els efectes secundaris dels analgèsics cannabinoides

La UPF, la UAB, la UB i l’Institut de Medicina Molecular João Lobo Antunes de Portugal de la Universitat de Lisboa han sol·licitat la patent del pèptid ‘H’, que podria impulsar l’aplicació dels medicaments derivats del cànnabis, molt eficaços però d’ús limitat per les seves seqüeles sobre la memòria.

17.12.2019

Els medicaments derivats del cànnabis tenen una gran eficàcia com a analgèsics, per tractar malalties com l'esclerosi múltiple i per prevenir el vòmit en els pacients de quimioteràpia. El seu ús, però, està limitat pels efectes secundaris que provoquen en els pacients, principalment alteracions cognitives i pèrdua de memòria. Ara, la UPF, juntament amb la UAB, la UB i l’Institut de Medicina Molecular João Lobo Antunes de la Universitat de Lisboa, ha sol·licitat la patent d’una molècula, el pèptid H, capaç de bloquejar les principals seqüeles perjudicials del tetrahidrocannabinol (o THC), el principi actiu més utilitzat del cànnabis, mentre en preserva la capacitat terapèutica.

Els investigadors consideren que el pèptid es podria utilitzar per desenvolupar un nou fàrmac que, administrat juntament amb els medicaments basats en THC, n’eviti els efectes secundaris. Segons Rafael Maldonado, cap del Laboratori de Neurofarmacologia del Departament de Ciències Experimentals i de la Salut (DCEXS) de la UPF, que ha liderat el procés de recerca de la molècula, aquesta combinació de compostos “obriria un camp enorme per buscar noves aplicacions terapèutiques dels cannabinoides”, més enllà dels límits actuals. En el desenvolupament químic del pèptid hi ha jugat un paper destacat el Grup de Recerca en Proteòmica i Química de Proteïnes, liderat per David Andreu, amb la participació de l’estudiant de doctorat Maria Gallo.

Aquesta combinació de compostos “obriria un camp enorme per buscar noves aplicacions terapèutiques dels cannabinoides.

Per què seria important aconseguir això? Ara per ara disposem de dos tipus d’analgèsics que es prescriuen en funció de la severitat del dolor: els antiinflamatoris no esteroïdals (o AINES, com ara l’ibuprofèn o l’aspirina), per tractar els mals relativament lleus, i els opiacis per als de gran severitat. Però, en paraules del científic, “pel mig hi ha tot un seguit de quadres crònics en què estem orfes de tractament”, com els dolors de tipus neuropàtic (per exemple els provocats per lesions nervioses durant la diabetis o l’herpes), per als quals cap dels tractaments disponibles en l'actualitat resulta prou eficaç.

Els medicaments basats en THC són eficaços contra aquests problemes de salut que les altres famílies d’analgèsics no poden tractar, però els efectes secundaris en limiten l’ús. Per aquest motiu, una solució que eviti les seqüeles no desitjades dels cannabinoides tindria, potencialment, un important impacte.

Útil en contextos clínics

“Vam decidir sol·licitar la patent quan ens vam adonar que hi ha la possibilitat d'arribar a la clínica amb aquesta estratègia experimental” explica Maldonado. L’investigador revela que el compost ja ha generat interès en el sector farmacèutic. Des del seu punt de vista, això està motivat pel fet que “hi ha una població molt àmplia que necessita una solució” quan els analgèsics convencionals no funcionen.

Una solució que eviti les seqüeles no desitjades dels cannabinoides tindria, potencialment, un important impacte.

En aquest context, el pèptid ‘H’ aconsegueix desacoblar la interacció entre els dos receptors (complexos moleculars) del sistema nerviós implicats en el problema: el que transmet l’efecte analgèsic i, d’altra banda, el responsable dels efectes cognitius no desitjats. A més, compleix dos altres requisits fonamentals per ser útil en contextos clínics: d’una banda és estable quan accedeix a l’organisme, a diferència d’altres pèptids; de l’altra, és capaç de travessar la barrera hematoencefàlica, és a dir, d'arribar al cervell.

Aquest projecte ha rebut suport del programa Caixaimpulse, una iniciativa de la Fundació La Caixa i Caixa Capital Risc per impulsar la transferència de coneixement en els àmbits de la salut i la biomedicina. Proporciona finançament a projectes sorgits de la recerca que tenen potencial per arribar al mercat i obtenir impacte en la societat.

Notícia publicada per:

Oficina de Comunicació