Vés enrere El Centre de Cognició i Cervell ret homenatge al científic Albert Costa

El Centre de Cognició i Cervell ret homenatge al científic Albert Costa

Amb la creació de la Conferència Memorial homònima a càrrec del professor Alfonso Caramazza, amic i mentor de Costa, provinent de la Universitat de Harvard, en honor a l’important llegat que ha deixat en l’àmbit del processament del llenguatge i el bilingüisme. L’acte tindrà lloc el proper divendres 11 d’octubre, a les 18.00 hores, a l’auditori del campus de la Ciutadella.

08.10.2019

El Centre de Cognició i Cervell (CBC) del Departament de Tecnologies de la Informació i les Comunicacions (DTIC) de la UPF organitza un acte en memòria del científic Albert Costa traspassat el 10 de desembre del 2018. L’acte tindrà lloc a l’auditori del campus de Ciutadella, a les 18.00 hores del proper divendres 11 d’octubre. Un acte obert al públic amb inscripció prèvia L’encarregat d’obrir l’acte serà Jaume Casals, rector de la Universitat Pompeu Fabra i intervindrà Núria Sebastián, directora del Grup de Recerca en Adquisició i Percepció de la Parla del CBC.

CBC ha creat la Conferència Memorial Albert Costa

En memòria d’Albert Costa,  el CBC ha creat la Conferència Memorial Albert Costa, l’objectiu de la qual és retre homenatge a “un dels investigadors més originals i influents en el camp del processament del llenguatge i el bilingüisme que deixa enrere un important llegat científic”, afirmen els organitzadors.

Alfonso Caramazza, professor provinent de la Universitat de Harvard (EUA), amic proper, col·laborador i mentor de Costa durant molts anys, impartirà la primera Conferència Memorial Albert Costa en honor a la rellevància de les seves aportacions científiques: "The forces that shape the organization of object knowledge in the brain".

Albert Costa, científic, pare i amic proper de molts, va dedicar la seva carrera a comprendre les bases cognitives del llenguatge i el bilingüisme

Alfonso Caramazza és Daniel and Amy Starch professor en Psicologia i director del Laboratori en Neuropsicologia Cognitiva de la Universitat de Harvard (EUA) des del 1995. La seva recerca explora la naturalesa i l’organització del processament del llenguatge i les representacions conceptuals al cervell. La seva investigació també se centra en la naturalesa de les representacions conceptuals i en l’organització neural del coneixement categòric de les persones cegues.  En un treball recent sobre la percepció del color per als cecs, publicat a Nature Communications (febrer, 2019), Caramazza afirma “La manera en què les persones cegues aprenen sobre el color vermell és similar a com s’aprenen conceptes com “quark”, “justícia” o “virtut”, mitjançant una descripció verbal".

Albert Costa Martínez, professor d’investigació ICREA del Departament de Tecnologies de la Informació i les Comunicacions i cap del Grup de Recerca en Producció de la Parla i Bilingüisme (SPB) del Centre de Cognició i Cervell, va morir als 48 anys el 10 de desembre del 2018. Costa era doctor en Psicologia per la Universitat de Barcelona (1997). De 1998 a 2005 va desenvolupar la seva carrera postdoctoral en universitats de gran renom a Europa i als Estats Units, com ara la Universitat de Harvard, l’Institut Tecnològic de Massachussetts (MIT) o l'Escola Internacional d'Estudis Avançats de Trieste. Es va incorporar a la UPF al 2008 després de ser nomenat professor d’investigació ICREA.

Les bases cognitives cerebrals del bilingüisme

La principal àrea d'investigació d'Albert Costa es va centrar en les bases cognitives cerebrals del bilingüisme i durant els últims anys, específicament en la comprensió dels processos cognitius que permeten a les persones bilingües mantenir les seves dues llengües separades durant la producció del discurs. Per investigar sobre aquest tema, va portar a terme experiments utilitzant tècniques de psicologia experimental clàssiques i tècniques d'imatges cerebrals i electrofisiològiques, i va estudiar a individus amb dany cerebral (pacients amb vessament cerebral i malaltia d'Alzheimer) i persones sanes. El resultat de la seva investigació ha tingut un fort impacte en la comunitat científica interessada en el bilingüisme, i alguns dels estudis que ha publicat es troben entre els més citats en aquest camp.

Es podrà seguir la conferència per streaming

Notícia publicada per:

Oficina de Comunicació