Vés enrere El premi PRISMAS de divulgació científica per a tres membres vinculats a la UPF

El premi PRISMAS de divulgació científica per a tres membres vinculats a la UPF

El programa Quèquicom, dirigit per Jaume Vilalta, professor del Departament de Comunicació ha rebut un premi per “Desextinció: reviure una espècie”, com a millor reportatge de vídeo.

07.10.2019

El 29 de setembre, per unanimitat, el jurat del premi Prismas a la Divulgación 2019, un dels més reconeguts a l'estat espanyol atorgat per una institució pública, guardonava el programa  “Quèquicom” pel reportatge “Desextinció: reviure una espècie”,  que va ser emès el 19 de desembre del 2018.

Des del 2006, Quèquicom està dirigit i presentat per Jaume Vilalta, professor de Periodisme del Departament de Comunicació de la UPF. Aquest capítol plantejava un repte a l’equip de l’Institut de Biologia Evolutiva (CSIC-UPF) encapçalat per Carles Lalueza Fox: recuperar la cotorra de Carolina a partir d’un exemplar dissecat localitzat pel biòleg, redactor del programa i doctorand,  Pere Renom. El repte inicial va ser  recollit i ara ja n’han desxifrat el 95% de l’ADN d’aquesta espècie. El moa de Nova Zelanda, el colom migrador dels EUA, i ara, la cotorra de Carolina, són les tres úniques aus extingides de les quals s’ha n’ha seqüenciat l’ADN. Una aportació rellevant en l’àmbit de la biologia evolutiva.

En el reportatge, es desperta la curiositat cap a la clonació i el mètode d’edició genètica CRISPR fent-ho, segons el jurat, “amb explicacions innovadores que aconsegueixen fer arribar un tema de genètica avançada al gran públic”.

Només hi ha deu laboratoris al món especialitzats en ADN antic. El que dirigeix Carles Lalueza a l'Institut de Biologia Evolutiva (CSIC-UPF) n'és un. El repte inicial de desextingir una espècie va ser reprès per l'equip de Carles Lalueza Fox que ja ha desxifrat el 95% de l'ADN de la cotorra de Carolina a partir d'un exemplar localitzat per Pere Renom a Espinelves (Osona).

En el reportatge, seguint el procés de recerca, es desperta la curiositat cap a la clonació i el mètode d’edició genètica CRISPR fent-ho, segons el jurat, “amb explicacions innovadores que aconsegueixen fer arribar un tema de genètica avançada al gran públic”. Aquest és un exemple de sinergia entre el programa de divulgació científica de la Televisió de Catalunya i un centre de recerca català. “Allò que en televisió es resumeix en 30’, és en realitat una aventura científica de dos anys, amb imprevistos i sorpreses”, comenta Vilalta. El resultat és una història completament original de la qual es desprenen el reportatge i un article científic enviat a la revista Current Biology.

Els Premis Prismas a la Divulgación, que enguany ja arriben a la 32a. edició, són una iniciativa dels Museos Científicos Coruñeses que posen en valor la difusió de la cultura científica i donen suport a tots els professionals que treballen en aquest camp.

El programa Quèquicom ha rebut nombrosos guardons: el premi Boheringer de Periodisme en Medicina 2008 i 2009, per dos reportatges sobre la donació del cordó umbilical i el tractament de la leucèmia, d'una banda, i la lluita de Pasqual Maragall contra l'Alzheimer, de l'altra; Placa Narcís Monturiol 2009 al mèrit científic i tecnològic que lliura la Generalitat de Catalunya; el premi Ciència en Acció de Divulgació Científica 2010 o el premi Zapping 2010, atorgat pels Telespectadors Associats de Catalunya.

Perfils dels protagonistes:

Quèquicom