Vés enrere La UPF incorpora la biblioteca i l’arxiu personal de l’historiador del dret català Josep M. Font i Rius

Els seus dos fills han fet la donació del fons bibliogràfic i de la documentació personal de docència i recerca de l'insigne jurista, d’un gran valor acadèmic, que passarà a formar part de la la Biblioteca de la Universitat.

13.06.2019

La biblioteca particular i l’arxiu personal de Josep Maria Font i Rius (Barcelona, 1915-2018), insigne jurista i historiador del dret català, s’incorporaran a la Biblioteca de la Universitat Pompeu Fabra, gràcies a la donació perpètua que han fet els seus dos fills.

La incorporació de tot aquest conjunt documental és de gran interès per a la Universitat i per als estudiosos de l’àmbit, ja que serà un instrument molt valuós per potenciar l’estudi de la història del dret i de les institucions i, especialment, de la història del dret català.

Es tracta d'un fons molt valuós per potenciar l’estudi de la història del dret i de les institucions i, especialment, de la història del dret català.

La donació, de caràcter perpetu, i en molt bon estat de conservació, s’ha formalitzat amb un contracte, que ha estat signat per Jaume Casals, rector de la UPF, i els dos fills de Josep Maria Font i Rius: Tomàs i Josep M. Font Llovet.

L’acte de signatura, que ha tingut lloc el 13 de juny al Rectorat de la Universitat, ha comptat amb la presència de Tomàs de Montagut, catedràtic d’Història del Dret i de les Institucions, impulsor i mediador en aquesta donació, i deixeble de Josep M. Font i Rius; Mercè Cabo, vicegerent de l’Àrea de Serveis, Tecnologia i Recursos d'Informació; Montserrat Espinós, directora de la Biblioteca, i Xavier Brunet, cap de la Unitat de Serveis Bibliotecaris de Ciutadella.

En el decurs de l’acte, el rector Jaume Casals ha donat les gràcies als donants i ha manifestat que “el fet diferencial de la Biblioteca de la UPF són les donacions que acull, i amb aquesta d’avui s’incrementa el seu prestigi i el seu valor”.

La vicegerent Mercè Cabo ha destacat que “es tracta d’un gran regal per a nosaltres, és un fons molt important, d’una gran vàlua, que no se solapa amb el que tenim, i que enriqueix de manera notable el fons bibliogràfic de la Biblioteca.

De la seva banda, Josep M. Font Llovet ha mostrat la seva satisfacció, ja que “sabem que la Universitat tractarà aquest fons com es mereix, tindrà un bon ús i utilitat, i el posarà a l’abast de la comunitat de recerca interessada”.

El seu germà, Tomàs Font Llovet, ha volgut remarcar el paper del professor Tomàs de Montagut en la donació, ja que en tot moment l’ha facilitada: “Josep M. Font i Rius va expressar la seva satisfacció de tenir al Tomàs com a deixeble. Aquesta donació és una mostra d’estima i de devoció, posa en valor la relació mestre-deixeble, que és un dels principals canals de transmissió, manteniment i creació de coneixement”.

Una donació composta per la biblioteca particular i l’arxiu personal de docència i de recerca

La biblioteca particular de Josep M Font i Rius està composta per monografies i publicacions en sèrie: llibres, revistes i separates. La quantitat de llibres està al voltant dels 3.000 volums, entre els quals destaquen Constitucions i altres drets de cathalunya, de l’any 1702 (editat al 1704); Capítols del General del Principat de Catalunya; Catalunya Carolíngia, de Ramon Abadal, i Arxiu de textos catalans històrics i jurídics. Entre les col·leccions de revistes, trobem Anuario de estudios medievales, Boletín de la Real Academia de Buenas Letras, o Initium.

Pel que fa a l’arxiu personal, és una mostra de la docència i la recerca que Josep M. Font i Rius va exercir durant la seva llarga trajectòria acadèmica: llicenciat en Dret per la Universitat de Barcelona (1934), va ampliar estudis a Alemanya i el juny del 36 va acabar els cursos de doctorat. Deixeble de Luis García de Valdevellano, el Dr. Font i Rius obtingué la càtedra d’història general del dret espanyol l'any 1944. Va estar vinculat a les universitats de La Laguna, Múrcia, València i finalment, a la Universitat de Barcelona, en la qual va exercir de l'any 1954 al 1985, quan es va jubilar.

A l'arxiu personal hi trobem, a tall d’exemple, des dels seus diaris de classe fins als documents relacionats amb convocatòries d’oposicions en què va participar. Així mateix, destaquen els fitxers analítics de bibliografia i de documentació d’arxiu, ordenats temàticament, que vinculen el material donat amb la seva obra científica, i que són d’un gran valor per conèixer la seva metodologia de treball.

“Aquesta donació permet veure com treballava un professor d’abans de l’Internet"

El professor Tomàs de Montagut, en el decurs de l’acte de signatura, ha afirmat que “aquesta donació permet veure com treballava un professor d’abans de l’Internet: metodologia, rigor, constància i valor de les fonts de coneixement, defineixen aquest material considerable. Ens trobem davant una mostra dels instruments del taller d’un historiador del dret, que pot servir per desenvolupar el coneixement i la recerca”.

“La donació ja es troba en la seva totalitat al Dipòsit de les Aigües, i ara falta la tasca de catalogació i processament", ha explicat Monserrat Espinós, directora de la Biblioteca. La UPF es compromet a informar sempre sobre l’origen de les obres de la biblioteca i de l’arxiu personal, que quedaran identificades com a "Donació de Josep Maria Font i Rius".

Per a més informació

Notícia publicada per: