Vés enrere La UPF sobresurt en recerca i en orientació internacional dins l’U-Multirank

La UPF sobresurt en recerca i en orientació internacional dins l’U-Multirank

En la sisena edició d’aquesta classificació multidimensional promoguda per la UE, la Pompeu Fabra ocupa el 23è. lloc entre les universitats europees. Seguint un criteri ampli, és la universitat de l'Estat amb més indicadors puntuats amb la millor qualificació (A), amb catorze.

04.06.2019

U-Multirank ha publicat els resultats de la sisena edició del seu rànquing (2019-2020), que avalua 1.711 universitats de 96 països d’arreu del món (22 més que en l’edició anterior), incloent més de 5.153 facultats i més de 12.500 programes d’estudis en 24 àrees temàtiques.

En la llista de les millors universitats europees, entre un total de 1005 institucions, la UPF figura en la posició 23 i en la segona de l’Estat, per darrere de la Universitat Politècnica de Catalunya (20a.) i per davant de la Universitat de Barcelona (77a.). Encapçalen el llistat la Universitat Queen Mary de Londres, la Universitat Tècnica de Dinamarca, i la Universitat de Newcastle del Regne Unit.

En la llista de les millors universitats europees, la UPF figura en la posició 23, la segona dins de l'Estat

El rànquing inclou cinc dimensions relacionades amb l’activitat de les universitats: Docència i aprenentatge, Recerca, Orientació internacional, Compromís territorial i Transferència de coneixement. En el seu enfocament multidimensional, compara el rendiment de les institucions a través d’una sèrie d’indicadors, i els classifica en una graduació que va des de la "A" (molt bona) fins a la "E" (feble).

D’entre una selecció dels deu indicadors més importants (dos per cada dimensió), la Universitat Pompeu Fabra destaca amb una A en els dos indicadors vinculats a recerca (citacions i impacte de les publicacions, normalitzat per la mida), els dos d'orientació internacional (mobilitat d’estudiants i publicacions en col·laboració internacional) i un dels dos de compromís territorial (publicacions conjuntes amb agents del territori).

El rànquing inclou un mapa interactiu, on consten les 100 universitats amb un rendiment més elevat i millors resultats en les cinc dimensions. La UPF hi apareix destacada en recerca (l'única institució d’Espanya que hi surt) i en orientació internacional (on a escala estatal s’inclou, a més de la UPF, l’ ESIC Business & Marketing School de Madrid).

La UPF, la que aconsegueix millor puntuació a l'Estat seguint un criteri ampli

Si tenim en compte el total de 36 indicadors que estableix el rànquing, la UPF és la que obté millors resultats d'Espanya, amb un total de 14 A, una més que en l'edició passada. En segon lloc, trobem la Universitat de Mondragón (amb 12 A); en tercer lloc, la Universitat de Barcelona (amb 11 A) i en quart lloc, les universitats Carlos III i Politècnica de Catalunya, amb 10 A cadascuna.

Les 14 A que obté la UPF es reparteixen de la manera següent entre les cinc dimensions: cinc en Recerca (taxa de citacions, publicacions de recerca de mida normalitzada, ingressos de recerca externs, publicacions més citades i places postdoctorats); tres en Orientació internacional (mobilitat dels estudiants, publicacions internacionals conjuntes i títols de doctorat internacionals); tres en Transferència de coneixement (ingressos procedents de recursos privats, publicacions citades en patents i ingressos  de desenvolupament professional continu); dues en Compromís territorial (màsters treballant a la regió i publicacions regionals conjuntes) i una en Docència i aprenentatge (graduació en el temps previst).

Un enfocament multidimensional per fer un rànquing personalitzat

L’usuari, a partir d’un enfocament multidimensional, pot confegir el seu propi rànquing en funció dels diversos indicadors i dimensions. També és possible avaluar l’activitat de les universitats en conjunt o escollir una disciplina entre les 24 que considera el rànquing. Així, la llista permet identificar els punts forts i els punts febles de les institucions, en relació amb els aspectes que més interessin.

Les dades incloses a U-Multirank provenen de diverses fonts: subministrades per les mateixes institucions, extretes de bases de dades bibliomètriques i de patents internacionals; de bases de dades nacionals; i de les enquestes de més de 100.000 estudiants de les universitats participants.

Aquest projecte es va concebre en el si de la Comissió Europea com una eina que havia de permetre avaluar l’activitat de les universitats en funció dels criteris de l’usuari, per allunyar-se així de les tradicionals classificacions “tancades”.

Per a més informació

Notícia publicada per: