Vés enrere L’Aula Escola Europea guanya la Lliga de Debat de Batxillerat i Secundària en representació de la UPF

L'equip format per Jon Bárcena, Oriol Borniquel, Ingrid Campi, Míriam Lorenzo, Catalina Palacios i el professor Tomàs Nofre es va imposar a la final a l'Institut de Tecnificació d'Amposta, després de tres dies de competició al voltant del tema "Calen les fronteres entre països?".

08.04.2019

Entre el  3 i el 5 d’abril, la Universitat Abat Oliva CEU de Barcelona va acollir la final de la Lliga de Debat de Secundària i Batxillerat organitzada per la Xarxa Vives, que en aquesta edició 2019 va tenir com a tema de debat “Calen les fronteres entre països?”.

En representació de la UPF hi va participar l'Aula Escola Europea de Barcelona, que es va proclamar campiona, després de guanyar l’equip de l’Institut de Tecnificació d’Amposta, amb el suport de la Universitat Rovira i Virgili. La final, molt disputada, va tenir lloc a l’aula magna de la institució barcelonina, que es va omplir de gom a gom, i que posava fi als més de 200 debats disputats al llarg d’aquests tres dies.

L'Aula Escola Europea de Barcelona es va imposar a la final a l'equip de l'Institut de Tecnificació d'Amposta.

L’equip Aula Escola Europea, format per Jon Bárcena Oriol Borniquel, Ingrid Campi, Míriam Lorenzo i Catalina Palacios, amb el professor Tomàs Nofre i Oliver com a capità, va ser el que va ser més valorat pel jurat en aspectes com ara el treball en equip, la solidesa de les argumentacions, la fluïdesa en la intervenció i la correcció tant semàntica com formal.

L’equip guanyador, que ja ’havia proclamat vencedor en la fase local celebrada al campus de la Ciutadella de UPF els passats 22 i 25 de febrer del 2019, va disputar la semifinals contra lIES Pare Vitòria d’Alcoi (en representació de la Universitat d’Alacant), mentre que l’Institut de Tecnificació d’Amposta, es va enfrontar en l’altre semifinal a l’Institut Can Roca de Terrassa (amb el suport de la Universitat Autònoma de Barcelona).

L’equip de l’Institut de Tecnificació d’Amposta va estar format per Pep Rallo, Aitor Senar, Joan Bel, Xavi Roig, Aaron Cano i el professor Miguel Àngel Llorens com a capità. D’altra banda, el jurat va atorgar el premi individual a millor oradora de la competició a Sofia Gassiot, de l'Escola Abat Oliva Loreto de Barcelona.

El primer i el segon premi estan dotats amb 1.500 i 700  euros en material educatiu, respectivament, mentre que el premi individual al millor orador, amb 700 euros en aquest mateix concepte.

Una competició per fomentar l’oratòria i el debat entre els joves

Catorze centres pertanyents a territoris de parla catalana van participar a la fase final de la competició, i van haver de defensar posicions tant a favor com en contra al voltant del tema del debat, amb el català com a llengua vehicular. Tots ells s’havien proclamat guanyadors de les diverses fases locals, que van comptar amb un total 163 instituts i més de 5.000 estudiants  de 4rt d’ESO, batxillerat i cicle formatius d’Andorra, Catalunya i el País Valencià, amb una edat entre 15 i 18 anys.

Els més de 300 professors implicats en l’edició d’enguany han aprofitat la participació en la Lliga de Debat per formar els seus alumes en oratòria i introduir el debat a l’aula com una eina d’innovació docent amb la qual fomentar l’esperit crític, les habilitats comunicatives i les competències curriculars, com el treball en equip, la creativitat, la documentació, l’anàlisi, la construcció d’un discurs, la planificació i la presa de decisions.

La Lliga de Debat de Secundària i Batxillerat, amb l’objectiu de contribuir a la transferència de coneixement entre l’educació secundària i batxillerat i l’educació superior, està organitzada per la Xarxa Vives d’Universitats (i Escola Valenciana, en el cas del País Valencià), la Lliga de Debat de Secundària i Batxillerat compta amb el suport de Generalitat de Catalunya, la Generalitat Valenciana i el Govern d’Andorra i la col·laboració de l’Institut d’Estudis Catalans, la Diputació de Barcelona i l’Ajuntament de València.