Vés enrere La UPF, 29a. universitat del món amb millor impacte en relació amb els Objectius de Desenvolupament Sostenible de les Nacions Unides

El nou rànquing elaborat per Times Higher Education (THE) avalua l’activitat de més de 500 universitats en onze dels disset Objectius de Desenvolupament Sostenible (ODS) de Nacions Unides. En les classificacions sectorials, destaquen els resultats de la UPF en els ODS vinculats a la promoció de la igualtat de gènere (8a. del món); la reducció de les desigualtats (16a. del món), i l’educació de qualitat (35a. del món).

03.04.2019

Times Higher Education ha presentat avui els resultats del 2019 THE University Impact Rankings, que avalua l’impacte de l’activitat de les institucions universitàries en relació amb els Objectius de Desenvolupament Sostenible (ODS) de Nacions Unides. El rànquing s’ha elaborat a partir de l’anàlisi de l’activitat de les universitats en onze dels disset ODS, si bé fonts de Times Higher Education assenyalen que esperen incrementar el nombre d’ODS avaluats en futures edicions.

En aquesta primera edició, en què han participat més de 500 universitats de 75 països, la UPF ocupa la posició 29 del món. A més, se situa com la primera universitat de l’estat i la 15a. d’Europa.

Per poder participar en el 2019 THE University Impact Rankings, cada universitat havia de presentar la seva candidatura, com a mínim, en tres ODS a més de l’ODS 17, de compliment obligatori per a totes les institucions. Amb aquestes dades, Times Higher Education ha elaborat dos tipus de classificacions: una global (construïda a partir dels resultats de la universitat en els tres ODS on ha obtingut millors resultats) i els rànquings específics de cada ODS.

La UPF ha presentat la seva candidatura en sis dels onze ODS avaluats. Els dos ODS amb més participació han estat el 4, educació de qualitat (més de 450 universitats), i el 3, Salut i benestar (més de 420 universitats). La taula següent mostra el detall i resultats obtinguts en cada camp.

Número ODS Objectiu de Desenvolupament Sostenible Posició mundial
3 Salut i benestar 101-200 (421)
4 Educació de qualitat 35 (453)
5 Igualtat de gènere 8 (336)
8 Treball decent i creixement econòmic np
9 Indústria, innovació i infraestructura 101-200 (338)
10 Reducció de les desigualtats 16 (275)
11 Ciutats i comunitats sostenibles np
12 Producció i consum responsables np
13 Accio per al clima np
16 Pau, justícia i institucions sòlides np
17 Aliança per aconseguir els objectius 23 (487)

np = la UPF no ha presentat la seva candidatura en aquest ODS

Entre parèntesi, el número total d’universitats que han presentat candidatura a l’ODS

Un rànquing per visualitzar el compromís de les universitats amb l’assoliment dels ODS

D’acord amb THE, la creació d’aquest nou rànquing respon a la necessitat de “mostrar com el sector de l’educació superior treballa per construir i fer possibles els objectius marcats per Nacions Unides”, a més de ser una oportunitat per destacar l’activitat d’una institució en àmbits no coberts per d’altres classificacions. Així, segons THE, “la inclusió d’una institució en aquest rànquing és, en sí mateixa, un gran èxit i visualitza la universitat com a actor pioner global, demostrant el compromís de la institució amb els ODS, no només a través de la docència, la recerca i la transferència de coneixement; sinó també a través de les pràctiques internes, les polítiques i els procediments de la mateixa institució”.

L’avaluació de cada ODS ha inclòs un ampli ventall d’indicadors qualitatius i quantitatius, proveïts per la pròpia Universitat i altres fonts externes, com per exemple Elsevier, soci de THE per al proveïment de les dades bibliomètriques i de producció científica. Un element fonamental de l’avaluació ha consistit en què cada Universitat havia d’acreditar la veracitat de la informació que facilitava per la via d’enllaços a documents, webs o altra informació pública; sent penalitzada en els casos on no pogués demostrar la fiabilitat de les dades aportades.

Notícia publicada per:

Oficina de Comunicació