Vés enrere Portar la Recerca i Innovació Responsables més enllà d’Europa

Portar la Recerca i Innovació Responsables més enllà d’Europa

El Centre d’Estudis de Ciència, Comunicació i Societat de la UPF participa al projecte europeu SUPER_MoRRI sobre monitoratge de les pràctiques de RRI.

05.02.2019

Aquest mes de gener s’ha iniciat el projecte europeu SUPER_MoRRI: Scientific Understanding and Provision of an Enhanced and Robust Monitoring system for RRI, finançat pel programa H2020 i liderat per Fraunhofer Gesellschaft. El Centre d’Estudis en Ciència, Comunicació i Societat de la UPF (CCS-UPF) és una de les 9 institucions que formen part del consorci. Els passats 30 i 31 de gener, la directora del CCS-UPF, Gema Revuelta, i la coordinadora del mateix centre, Carolina Llorente, van assistir al kick-off meeting del projecte, que va tenir lloc a Karlsruhe (Alemanya).

Els organismes públics, els instituts de recerca i cada vegada més empreses senten la necessitat d'una millor integració social de la recerca i la innovació. Però a la pràctica, sovint és difícil valorar en quina mesura les polítiques i els processos són socialment responsables i quines accions es poden prendre per a millorar la Recerca i Innovació Responsables (RRI).

Sovint és difícil valorar en quina mesura les polítiques i els processos són socialment responsables i quines accions es poden prendre per a millorar la RRI.

El projecte SUPER_MoRRI, de 5 anys de durada, és la continuació del projecte MORRI (2014-2018), que va conceptualitzar i implementar el primer sistema de monitoratge de RRI de tot Europa. La intenció de SUPER_MoRRI és desenvolupar una millor comprensió de les relacions entre les polítiques i les pràctiques de RRI, així com de les seves implicacions socials, democràtiques, econòmiques i científiques. Aquests avenços teòrics, juntament amb la recollida de dades, configuren un sistema de monitoratge més madur i amb indicadors robustos, realistes, responsables i fàcils d’implementar.

“El concepte RRI, tot i ser un element de canvi del sistema de ciència i tecnologia, se centra molt en Europa”, explica Carolina Llorente. La responsabilitat principal del CCS-UPF en aquest projecte és analitzar com s’enten el concepte de RRI fora d’Europa i en quina mesura són aplicables els indicadors seleccionats per estudiar els països europeus. Identificaran una sèrie de persones i organitzacions clau fora d’Europa que tinguin experiència i coneixement en temes relacionats amb pràctiques similars a la RRI.  Alguns dels països representats seran Xina, Austràlia, Brasil, Canadà, Colòmbia, Iran, Japó, Sud África, Argentina i els EUA.

La responsabilitat principal del CCS-UPF en aquest projecte és analitzar com s’enten el concepte de RRI fora d’Europa.

“Tenir en compte una perspectiva global és clau per a la inspecció i avaluació del sistema de monitoratge creat per MORRI. D’aquesta manera podrem proporcionar recomanacions per millorar la mesura i la implementació de la RRI a Europa tenint en compte les veus globals”, conclou Gema Revuelta.

La resta d’institucions que formen part del consorci són la a Universitat de Bergen (Noruega), Institute for Advanced Studies (Àustria), la Universitat de Leiden (Països Baixos), la Universitat d’Aarhus (Dinamarca), la Agencia Estatal Consejo Superior de Investigaciones Cientificas (CSIC), la Universitat Tecnològica de Delft (Països Baixos) i l’empresa SIVECO (Romania).