Vés enrere Com es pot millorar la participació i l’alfabetització cultural entre els joves europeus?

La UPF, en el marc del programa Horitzó 2020 de la UE, forma part del projecte interuniversitari “Cultural Heritage and Identities of Europe’s Future”. Participa en la coordinació de la creació d’una plataforma transectorial en els àmbits de l’educació, la cultura i la joventut, així com en l’elaboració d’una enquesta a joves estudiants europeus.

31.01.2019

Cultural Heritage and Identities of Europe’s Future” (CHIEF) és el títol del projecte finançat pel programa d’ajuts de recerca i innovació Horitzó 2020 de la Unió Europea, que porta a terme un consorci de deu universitats, set de la Unió Europea (entre les quals, la UPF) i tres de fora, pertanyents a l’Índia, Geòrgia i Turquia.

El projecte CHIEF, que va començar el maig del 2018 i s’allargarà durant tres anys, té com a principal objectiu promoure un diàleg eficaç entre diferents actors i parts implicades (joves, educadors, activistes de la societat civil, líders comunitaris i responsables polítics) per tal de facilitar un futur d’Europa basat en nocions més inclusives del patrimoni cultural i les identitats.

El projecte CHIEF vol facilitar un futur d’Europa basat en nocions més inclusives del patrimoni cultural i les identitats.

Mariona Ferrer-Fons, professora del Departament de Ciències Polítiques i Socials de la Universitat Pompeu Fabra i membre del Grup de Recerca en Joventut, Societat i Comunicació (JOVIS.com), és la investigadora principal del projecte a la UPF, i està acompanyada per Roger Soler i Marta Rovira, investigadors post-doctorals.

La Universitat pren part en la coordinació d’una plataforma transectorial i una enquesta

La UPF, que rebrà un ajut de prop de 560.000 euros per a portar a terme la seva tasca de recerca, té un paper important dins el consorci: “La Universitat participa en la coordinació de dos working packages: d’una banda, en l’elaboració d’una enquesta que es farà al voltant d’uns 2.000 estudiants de trenta centres educatius de cada país; de l’altra, en l’establiment d’una plataforma transectorial formada per entitats juvenils, experts i responsables tècnics o polítics en les àrees d’educació, cultura i joventut”, explica Mariona Ferrer-Fons.

Fins ara ja s’han portat a terme trobades a Split (Croàcia) i Riga (Letònia), i entre novembre i desembre del 2019, se’n farà una a Barcelona, a la a Universitat Pompeu Fabra. Respecte al futur més immediat, Mariona Ferrer-Fons apunta que “a mitjans de febrer anirem a Berlín, on rebrem una formació d’una ONG, Citizens for Europe, per dinamitzar el grup que es crearà en aquesta plataforma amb persones de l’àmbit institucional, el tercer sector, experts, entitats juvenils, etc.”

Un projecte innovador basat en la producció i la transmissió del coneixement cultural

Coordinat per la Universitat d’Aston (Regne Unit), i amb un ajut dotat amb 4,6 milions d’euros aproximadament, CHIEF vol ajudar a comprendre l’alfabetització cultural dels joves i a fomentar una major apreciació de la diversitat cultural. En aquest sentit, espera tenir un impacte rellevant en les polítiques i pràctiques que faciliten el diàleg intercultural a Europa.

El projecte espera tenir un impacte rellevant en les polítiques i pràctiques que faciliten el diàleg intercultural a Europa.

El projecte, que realitzarà activitats de recerca en nou països de dins i de fora de la UE, és innovador en el seu enfocament i en la comprensió del concepte d’alfabetització cultural dels joves. Prioritzarà la importància de la producció i la transmissió del coneixement cultural en entorns educatius formals i no formals, així com en les diverses interaccions humanes informals. Aquestes interaccions informals sovint se solen passar per alt, malgrat la seva forta influència en l’adquisició d’una cultura europea per part dels joves.

A més de la UPF i de la Universitat d’Aston, hi participen també la Comenius University (Eslovàquia), l’Institute of Social Sciences, Ivo Pilar (Croàcia), el Caucasus Research Resource Centre (Geòrgia), La Hamburg University of Applied Sciences (Alemanya), la Savitribai Phule Pune (L’Índia), la Daugavpils University (Letònia) i la Mimar Sinan Fine Arts University (Turquia) i el Culture Coventry (Regne Unit).

Diverses preguntes al voltant de la cultura i els joves que CHIEF ajudarà a respondre

La pregunta central a la qual vol donar resposta el projecte CHIEF és com impacten les experiències dels joves i la seva comprensió del patrimoni cultural d’Europa (en el context d’entorns educatius diversos) en les seves identitats culturals i en la seva capacitat per participar en la societat i en la cultura.

Altres qüestions que s’intentaran respondre són com influeixen les pautes juvenils en les competències i les habilitats dels joves per comprendre i construir les seves referències culturals que els permeten participar (o no fer-ho) en la societat i representar les seves identitats culturals; o de quina manera es comuniquen els joves i com experimenten la cultura entre els seus companys i a través de les diverses generacions.