Vés enrere Explicar històries utilitzant gestos rítmics ajuda els nens a millorar les seves habilitats orals

Per primera vegada, s’ha demostrat que una breu sessió d'entrenament amb gestos rítmics té beneficis immediats en la producció de narracions en infants de 5 i 6 anys d’edat. Un estudi publicat recentment a Developmental Psychology i liderat per Pilar Prieto, professora d’investigació ICREA i coordinadora del Grup d’Estudis de Prosòdia ¡del Departament de Traducció i Ciències del Llenguatge, conjuntament amb els seus col·laboradors, Ingrid Vilà-Giménez i  Alfonso Igualada (Grup de Recerca en Cognició i Llenguatge, Universitat Oberta de Catalunya).

15.01.2019

El gest és una part inherent de la comunicació humana i els parlants de totes les edats solen gesticular quan parlen. En els infants, el gest adquireix una especial importància, atès que és un important precursor i predictor del llenguatge i del desenvolupament cognitiu.

Altres estudis liderats per Pilar Prieto, coordinadora del Grup d’Estudis de Prosòdia (GrEP) i investigadora ICREA del Departament de Traducció i Ciències del Llenguatge (DTCL), de la Universitat Pompeu Fabra, havien demostrat que,  ja en edats primerenques, els gestos rítmics (moviments rítmics de mans/braços produïts conjuntament amb una prosòdia prominent) ajuden els infants, no només a recordar la informació del discurs, sinó també a comprendre-la.

Un estudi recent ha aprofundit encara més en aquest aspecte de l’aprenentatge i ha investigat la rellevància dels gestos, concretament dels rítmics, en el desenvolupament de la producció del discurs narratiu dels infants. El treball s’ha publicat en l’edició avançada en línia de la revista Developmental Psychology, els autors del qual són Ingrid Vilà-Giménez, membre del Grup d’Estudis de Prosòdia, Alfonso Igualada (membre del Grup de Recerca en Cognició i Llenguatge, UOC) i Pilar Prieto.

Per primera vegada, s’ha demostrat que una breu sessió d'entrenament amb gestos rítmics té beneficis immediats en la producció de narracions en nens de 5 i 6 anys d’edat

Els resultats de l’estudi mostren per primera vegada que una breu sessió d’entrenament amb gestos rítmics té efectes positius immediats sobre la millora de les habilitats narratives dels nens. L’estudi mostra que els nens milloren especialment l'estructura de les seves narracions quan se’ls explica històries amb acompanyament de gestos rítmics.

Els participants d’aquest estudi van ser quaranta-quatre infants de 5 i 6 anys d’edat provinents de l’àrea geogràfica catalana de Girona: Escola Casa Nostra (Banyoles), Escola Pública Joan Bruguera (Girona), Escola Bora Gran (Serinyà) i Escola Can Puig (Banyoles).

En la sessió d’entrenament, es van mostrar sis històries a cada participant, d’un minut de duració cadascuna i explicades per dues professores d’educació primària, en dues condicions experimentals diferents. En la primera condició, no s’utilitzaven gestos rítmics en les paraules clau; en canvi, en la segona condició, els gestos rítmics marcaven visualment aquestes paraules clau. Abans i després de la fase d’entrenament, es va avaluar la millora de l’estructura narrativa dels infants.

Els nens i nenes que van participar en la condició d’entrenament amb els gestos rítmics van produir històries amb una millor estructura narrativa en la fase posterior a l’entrenament

L'experiment constava de tres parts: una fase prèvia, una sessió d'entrenament i una fase posterior. Els materials de l’estudi van consistir en quatre dibuixos animats diferents (41-50 segons de durada) sobre la història d’un ratolí i els seus amics, els quals no eren coneguts pels infants. Aquests dibuixos no tenien cap diàleg ni cap narració, amb la intenció de motivar el nen a produir una narració sobre la història que havia vist.

La sessió d'entrenament va consistir en l'ús de 24 narracions audiovisuals, en què dues professores d’educació primària explicaven històries diferents. En dotze d'aquests enregistraments, les narradores van utilitzar gestos rítmics per posar èmfasi a les paraules clau de la història, mentre que en les altres dotze no van produir cap tipus de gest. Cada història d'entrenament tractava d'un animal que vivia en una granja i seguia una estructura narrativa similar a la dels dibuixos animats.

Com explica la primera autora del treball, Ingrid Vilà-Giménez: "Els resultats de l’experiment van mostrar que els nens que van participar en la condició d’entrenament amb els gestos rítmics van produir històries amb una millor estructura narrativa en la fase posterior a l’entrenament". Aquest estudi demostra per primera vegada que una breu sessió d'entrenament amb gestos rítmics té beneficis immediats en la millora de la producció del discurs narratiu en nens de 5 i 6 anys d’edat, especialment en l’estructura narrativa.

Treball de referència:

Ingrid Vilà-Giménez, Alfonso Igualada, i Pilar Prieto (2018), “Observing storytellers who use rhythmic beat gestures improves children's narrative discourse performance”,  Developmental Psychology, edició avançada en línia, novembre, DOI: http://dx.doi.org/10.1037/dev0000604

Articles en accés obert des de l'e-Repositori UPF:

Vilà-Giménez I, Igualada A, Prieto P. Observing storytellers who use rhythmic beat gestures improves children’s narrative discourse performance. Dev Psychol. 2018 Nov 29. DOI 10.1037/dev0000604 Enllaç permanent: http://hdl.handle.net/10230/36345