Vés enrere Carles Viver i Pi-Sunyer rep la Medalla d’Or de la Generalitat de Catalunya

Carles Viver i Pi-Sunyer rep la Medalla d’Or de la Generalitat de Catalunya

Membre de la comissió creadora de la UPF, primer degà de la Facultat de Dret i catedràtic de Dret Constitucional jubilat durant l’any 2018, el jurista va rebre la distinció de mans del president Quim Torra, que en va destacar el seu compromís i fidelitat a les institucions catalanes.

11.01.2019

El lliurament de la Medalla d’Or va tenir lloc el 10 de gener, a la tardaal Saló de Sant Jordi del Palau de la Generalitat de Catalunya, durant una cerimònia en el decurs de la qual van ser guardonats Carles Viver i Pi-Sunyer, Carme Forcadell i l'estudi olotí RCR Arquitectes.

Els guardonats van rebre la Medalla d’Or de mans de Quim Torra, president de l’Executiu català, als quals s’ha referit com “exemples evidents d’aquesta societat que ens fa sentir orgullosos i que ens permet tenir un mirall on ens agrada reconèixer-nos”.

"Carles Viver i Pi-Sunyer encarna el valor del talent, que ha consolidat damunt d’altres dues característiques: el rigor professional i intel·lectual, el compromís i la fidelitat a les institucions de la terra”.

De Carles Viver i Pi-Sunyer, el president de la Generalitat va destacar que “encarna sens dubte el valor del talent, que ha consolidat damunt d’altres dues característiques: el rigor professional i intel·lectual, el compromís i la fidelitat a les institucions de la terra”. També va expressar el seu agraïment per la seva “permanent cerca de la veritat al llarg de tota la seva brillant carrera professional com a jurista”.

El decret de concessió de la Medalla d’Or reconeix a Carles Viver i Pi-Sunyer “la seva destacada trajectòria en l’àmbit del dret i la ciència política” i el seu “compromís amb la democràcia i la llibertat del nostre país”.

En el decurs de l'acte, Tània Verge, professora del Departament de Ciències Polítiques i Socials de la UPF i directora de la Unitat d'Igualtat, va glossar la figura de Carme Forcadell, de qui va destacar la trajectòria, el compromís cívic i la lluita feminista.

La Medalla d’Or és la màxima distinció honorífica que atorga l’Executiu per reconèixer les persones i col·lectius que amb la seva aportació hagin prestat serveis rellevants, destacats, eminents o extraordinaris a Catalunya en els àmbits polític, social, econòmic, cultural o científic.

Una figura clau en la història jurídica de Catalunya

Nascut a Terrassa l'1 de setembre de 1949, Carles Viver i Pi-Sunyer és diplomat en Ciències Socials per l’ICESB (Institut Catòlic d’Estudis Socials de Barcelona), llicenciat i doctor en Dret (1977) per la Universitat de Barcelona, en la qual va ser catedràtic de Dret constitucional entre 1987 i 1990. Aquest any es va incorporar a la Pompeu Fabra, de la qual va ser membre de la comissió que va crear la Universitat i primer degà de la seva Facultat de Dret (1990-1992).

Entre 1992 i 2001 va ser magistrat del Tribunal Constitucional d'Espanya, i en va exercir de vicepresident de 1998 a 2001. El 2004 va ser nomenat director de l'Institut d'Estudis Autonòmics (IEA), des del qual va assessorar tècnicament en els treballs de redacció de l'Estatut d'Autonomia de Catalunya de 2006, així com en els de la proposta d'un nou Pacte Fiscal.

L'Institut d'Estudis Autonòmics, l’any 2016, va passar a anomaner-se Institut d’Estudis de l'Autogovern, que va continuar sent presidit per Carles Viver i Pi-Sunyer, fins que va ser cessat l’octubre del 2017 pel govern espanyol, just després d'aplicar l'article 155. Ferran Requejo, catedràtic de Ciència Política de la UPF, el va rellevar en el càrrec.

Entre el març del 2013 i el març del 2016 va presidir el Consell Assessor per a la Transició Nacional, l`òrgan creat per la Generalitat de Catalunya per assessorar-la en el procés de transició nacional i l’assoliment d’un referèndum sobre la independencia de Catalunya.

Va formar part de la Comissió Jurídica Assessora durant el període 1986-1992, de la qual l’any 2003 va passar a ser-ne és membre nat, arran del seu nomenament com a director de l’IEA, fins a la seva destitució, l’any 2017. És membre del Comitè Científic de l’Institute for Studies on Federalism and Regionalism (EURAC) amb seu a Bolzano (Itàlia), i director de la Revista d’Estudis Autonòmics i Federals que publica l’Institut d’Estudis de l’Autogovern.

Al llarg de la seva trajectòria ha rebut la Creu de Sant Jordi i el premi Justícia de Catalunya (2003), la gran creu de l'Ordre d'Isabel la Catòlica (2004) i l'Ordre del Mèrit Constitucional (2005). Va ser magistrat del Tribunal Constitucional d'Andorra (2006-2014) per designació del Consell General, tribunal que va presidir del 2008 al 2010. És membre numerari de l'Institut d'Estudis Catalans des de març de 2012.