Vés enrere Mor Albert Costa Martínez, professor del Departament de Tecnologies de la Informació i les Comunicacions

Reconegut expert en el camp del processament del llenguatge i el bilingüisme, es va incorporar a la UPF l'any 2008 com a professor d'investigació ICREA. Dirigia el Grup de Recerca en Producció de la Parla i Bilingüisme del Centre de Cognició i Cervell.

11.12.2018

Albert Costa Martínez, professor d’investigació ICREA del Departament de Tecnologies de la Informació i les Comunicacions (DTIC) i cap del Grup de Recerca en Producció de la Parla i Bilingüisme (SPB) del Centre de Cognició i Cervell (CBC), ha mort aquest dilluns, als 48 anys. La cerimònia de comiat tindrà lloc el divendres 14 de desembre, a les 12.00 hores, al Tanatori Sancho de Ávila a Barcelona.

Costa era doctor en Psicologia per la Universitat de Barcelona (1997). De 1998 a 2005 va desenvolupar la seva carrera postdoctoral en universitats de gran renom a Europa i als Estats Units, com la Universitat de Harvard, l’Institut Tecnològic de Massachussetts (MIT) o la Universitat de Trieste. Es va incorporar a la UPF l’any 2008 després de convertir-se en professor d’investigació ICREA.

Reconegut expert en el camp del processament del llenguatge i el bilingüisme

La principal àrea d’investigació d’Albert Costa se centra en les bases cognitives cerebrals del bilingüisme. En els últims anys, s’ha centrat específicament en la comprensió dels processos cognitius que permeten a les persones bilingües mantenir les seves dues llengües separades durant la producció del discurs. És a dir, com ho fan les persones bilingües per restringir la producció de la seva parla a un únic idioma mentre eviten la interferència massiva de la llengua estrangera.

Per investigar aquest tema, ha dut a terme experiments utilitzant tècniques de psicologia experimental clàssiques i tècniques d'imatges cerebrals i electrofisiològiques, i ha estudiat individus amb dany cerebral (pacients amb vessament cerebral i malaltia d'Alzheimer) i persones sanes. Aquesta valoració multiprospectiva ha permès recollir noves idees sobre els substrats cerebrals del control del llenguatge en bilingüisme. El resultat de la seva recerca ha tingut un fort impacte en la comunitat científica interessada en el bilingüisme, i alguns dels estudis que ha publicat es troben entre els més citats en aquest camp.

A més de l'interès científic de les preguntes abordades en la seva investigació, Costa creia que comprendre com es representen les dues llengües en un únic cervell (i les conseqüències col·laterals del bilingüisme) també és d'interès social general: “El bilingüisme s'està convertint en la regla més que en l'excepció en moltes zones del món, i sens dubte és la situació lingüística a Catalunya”. Aquest fet planteja moltes preguntes en societats modernes com: quines són les conseqüències de l'educació bilingüe en comparació amb l'educació monolingüe? La rehabilitació de pacients amb trastorns del llenguatge adquirit se centra en una o en dues llengües? El bilingüisme actua com un factor positiu que retarda l'aparició de símptomes de la demència?