Vés enrere El balanç de quaranta anys de Constitució democràtica, en una jornada acadèmica

El balanç de quaranta anys de Constitució democràtica, en una jornada acadèmica

L'acte, organitzat pel Grup de Recerca en Dret Constitucional, Europeu i de la Integració Supranacional de la UPF, tindrà lloc el 28 de novembre al campus de la Ciutadella. Serà clausurat per Meritxell Batet, ministra de Política Territorial i Funció Pública, i Ester Capella, consellera de Justícia de la Generalitat de Catalunya.
27.11.2018

40 anys de Constitució Democràtica: un Balanç, és el títol d’una jornada acadèmica que pretén fer un balanç dels quaranta anys de vigència de la Constitució espanyola aprovada en referèndum popular el 6 de desembre de 1978, quatre dècades que s’han convertit en el període democràtic més llarg de la historia constitucional d'Espanya.

La jornada, que tindrà lloc el 28 de novembre del 2018, entre les 10.00 i les 19.00 hores, a l’auditori del campus de la Ciutadella de la Universitat Pompeu Fabra, inclourà tres taules rodones, centrades en la qualitat democràtica, els drets fonamentals i l'autonomia de Catalunya, respectivament, i una clausura.

El Grup de Recerca en Dret Constitucional, Europeu i de la Integració Supranacional del Departament de Dret de la Universitat, que té com a coordinador i investigador principal a Alejandro Saiz-Arnaiz, catedràtic de Dret Constitucional de la UPF, és l’organitzador de la Jornada, que protagonitzaran acadèmics, juristes, magistrats, periodistes i responsables polítics dels governs de Catalunya i Espanya.

"L'aniversari de la Constitució coincideix amb la discussió sobre la seva reforma, que molts consideren absolutament necessària"

“L'aniversari de la Constitució coincideix amb la discussió sobre la seva reforma, que molts consideren absolutament necessària precisament per millorar el rendiment institucional davant el descrèdit d'alguns dels nostres poders, per completar el catàleg de drets amb una garantia més completa dels drets socials i per buscar fórmules que donin resposta a les demandes d'una part de la societat catalana”, afirma Alejandro Saiz-Arnaiz.

La Qualitat democràtica, els drets fonamentals i l’autonomia de Catalunya, a debat

La primera taula rodona (10.00 - 11.45 hores), titulada “Qualitat democràtica i organització dels poders públics”, inclourà la participació de Rafael Bustos Gisbert, professor ordinari de l’Escola Judicial; Juan José Álvarez, catedràtic de Dret Internacional de la Universitat del País Basc (UPV-EHU) i Tània Verge Mestre, professora agregada de Ciència Política de la UPF.

Seguidament, a “La protecció dels drets i llibertats fonamentals” (12.15-14.00 hores), es podran escoltar les intervencions de Pablo Pérez Tremps, catedràtic de Dret Constitucional i exmagistrat del Tribunal Constitucional; Luis Rodríguez Vega, magistrat de l’Audiència Provincial de Barcelona, i Víctor Ferreres Comella, catedràtic de Dret Constitucional de la UPF.

La tercera taula rodona, centrada en “Catalunya i la Constitució” (16.00-18.00 hores), estarà formada pels periodistes Xavier Vidal-Folch i Antoni Puigverd, i l’advocada i exdiputada del Parlament Gemma Calvet, tots tres analistes habituals de l'actualitat política als mitjans de comunicació.

Finalment, la clausura de la jornada (18.15-19.00 hores), anirà a càrrec de dues persones que estan a la primera línia política a Espanya i a Catalunya, i que podran aportar la seva visió privilegiada: Meritxell Batet, ministra de Política Territorial i Funció Pública, alumni de Dret i que ha estat professora convidada de Dret Constitucional de la UPF, i Ester Capella, consellera de Justícia de la Generalitat de Catalunya.