Vés enrere Una jornada plena de ciència al Parc de Recerca Biomèdica de Barcelona

Una jornada plena de ciència al Parc de Recerca Biomèdica de Barcelona

El dissabte 6 d’octubre es va celebrar la 11a edició de l’Open Day del PRBB, en la qual els sis centres del Parc van oferir xerrades, activitats i visites per acostar la ciència a la societat.

08.10.2018

Acostar la ciència a la ciutadania és l’objectiu principal de la jornada de portes obertes del Parc de Recerca Biomèdica de Barcelona (PRBB), que va tenir lloc, per onzè any consecutiu, el dissabte 6 d’octubre. A partir de les 9 h del matí i fins a les 15 h, els sis centres que formen el Parc, entre els quals s’hi troba el Departament de Ciències Experimentals i de la Salut (DCEXS) de la UPF, van oferir  diverses activitats per a tots els públics. Des de realitat virtual, tallers i xerrades divulgatives sobre la recerca biomèdica d’avantguarda, així com experiments d’electroforesi, microscòpia i bioinformàtica, entre d’altres.

El DCEXS hi va participar amb diverses activitats entre les quals es va trobar la xerrada científica “Memoria y neuronas”, a càrrec de l’investigador Paco Muñoz. A les visites guiades, el públic va poder explorar l’edifici i conèixer la recerca de la mà dels investigadors i diferents grups de la UPF van obrir els seus laboratoris.

D’una banda el grup de recerca en Biologia del Desenvolupament va mostrar embrions de peix zebra en diferents estadis al microscopi. El grup de Neurofarmacologia- Neurophar va explicar com funcionen els tests conductuals amb ratolins i els visitants van poder observar tincions d'hipocamp.

A les Unitats de Proteòmica i Citometria de flux, unitats conjuntes de la UPF i el Centre de Regulació Genòmica (CRG), van explicar com funcionen aquestes tècniques, van ensenyar les màquines que utilitzen i van posar exemples de tipus d’estudis en els quals s’utilitzen. Investigadors de quatre grups diferents de Biologia Evolutiva van organitzar una activitat per explicar com estudien les poblacions humanes.

A més, científics dels grups de Bioinformàtica Estructural i GPCR Drug Discovery del Programa de Recerca en Informàtica Biomèdica (GRIB), programa conjunt del DCEXS i l'Institut Hospital del Mar d’Investigacions Mèdiques (IMIM), van mostrar exemples de visualització de proteïnes a nivell estructural. D’altra banda, el grup de Sistemes Complexos de l’Institut de Biologia Evolutiva (IBE:CSIC-UPF) i la UPF van utilitzar un joc per mostrar exemples de com apliquen els models matemàtics.

La cloenda de la jornada va ser un Science Slam, en el qual joves investigadors van explicar la seva recerca breument de manera entenedora. Entre els participants es van trobar Carlos Toscano del Dynamical Systems Biology Lab amb la presentació ”¿Hablan las bacterias?” i Erica Bianco del Human Genome Diversity group amb la presentació "Leer nuestra historia en el ADN".

Aquesta festa de divulgació científica per a tota la família només és possible gràcies a la participació de més de 300 voluntaris dels centres del PRBB, entre personal investigador i de suport i a la col·laboració de la FECYT i l’ICUB. Moltes gràcies a tots!

Àlbum Flickr del PRBB amb les fotos de l’Open Day 2018.