Vés enrere Identifiquen un mecanisme pel qual el cànnabis afectaria la plasticitat dels circuits neuronals

En aquest estudi realitzat en ratolins, un equip liderat per Andrés Ozaita mostra com el principal component psicoactiu del cànnabis afecta la maquinària necessària per mantenir el balanç de proteïnes a l’hipocamp.
04.10.2018

Un estudi liderat per Andrés Ozaita, investigador del Laboratori de Neurofarmacologia-NeuroPhar de la UPF, mostra com el principal component psicoactiu del cànnabis afecta la maquinària necessària per mantenir el balanç de proteïnes a l’hipocamp. Han descobert un mecanisme pel qual el cànnabis afectaria la plasticitat sinàptica, és a dir, la capacitat que tenen les neurones de respondre a estímuls, modificant les seves connexions, necessària per processos com l’aprenentatge i la memòria. L'estudi, realitzat en rosegadors, ha estat publicat a la revista Biochemical Pharmacology.

Els derivats de la planta Cannabis sativa, el cànnabis o marihuana, són les drogues il·legals més consumides a tot el món. El seu principal component psicoactiu, el Δ9-tetrahidrocannabinol (THC), afecta múltiples funcions cerebrals, entre elles el rendiment cognitiu.

“Se sap que el consum crònic de cànnabis produeix diversos canvis a nivell cognitiu”, explica Victoria Salgado-Mendialdúa, primera autora de l'article, “vam decidir estudiar l'hipocamp perquè és una àrea clau del cervell per a l'aprenentatge i la memòria, rellevant per a aquest efecte perjudicial del THC”, afegeix.

Els investigadors van analitzar les proteïnes de l'hipocamp que presentaven alteracions tres hores després d'administrar una dosi amnèsica de THC. Posteriorment, mitjançant l'anàlisi de xarxes d'interacció, van veure que aquestes proteïnes estaven relacionades amb el proteasoma, que és un complex proteic que s'encarrega de la degradació de les proteïnes que no són necessàries o estan danyades i així facilita el seu recanvi continu.

“És plausible que el THC pugui alterar la formació de la memòria al reduir l'activitat del proteasoma, ja que evidències recents mostren que, a nivell sinàptic, allà on les neurones connecten unes amb altres, l'activitat del proteasoma és necessària en tot moment per mantenir la plasticitat dels circuits neuronals. L’adequada degradació de proteïnes és tan important com la síntesi de noves proteïnes per a la formació de memòria”, diu Salgado-Mendialdúa.

“En aquest estudi hem identificat per primera vegada com el THC disminueix l'activitat del proteasoma a l'hipocamp del ratolí, la qual cosa contribuirà al desequilibri entre mecanismes de síntesi i degradació de proteïnes necessàries per l'adequat funcionament de les sinapsis. Actualment estem valorant la rellevància relativa d'aquest mecanisme en el conjunt dels processos cel·lulars modulats pel THC en el cervell que contribueixen a les alteracions en l'aprenentatge i la memòria”, comenta Andrés Ozaita, “aquest estudi encaixa amb altres estudis previs del nostre grup on observem que el THC augmentava els senyals de síntesis de proteïnes de novo, i en el seu conjunt apunta al fet que el THC desequilibra els processos de síntesi i degradació proteica a nivell sinàptic”, conclou.

A més, han participat en l'estudi Joaquim Aguirre-Plans, Emre Guney i Baldomero Oliva del grup de recerca en Bioinformàtica Estructural del Programa de Recerca en Informàtica Biomèdica (GRIB), programa conjunt del Departament de Ciències Experimentals i de la Salut (DCEXS) i l'Institut Hospital del Mar d’Investigacions Mèdiques (IMIM), Rafael Maldonado, director del Laboratori de Neurofarmacologia-NeuroPhar de la UPF i Rita Reig-Viader i Àlex Bayés de l'Institut de Recerca Biomèdica de Sant Pau (IIB Sant Pau) i la Universitat Autònoma de Barcelona (UAB).

En aquesta pàgina web es pot consultar el material complementari i una visualització interactiva dels resultats de l’article.

Article de referència:

Salgado-Mendialdúa V, Aguirre-Plans J, Guney E, Reig-Viader R, Maldonado R, Bayés A, Oliva B, Ozaita A. Delta9-tetrahydrocannabinol modulates the proteasome system in the Brain. Biochemical Pharmacology (2018), https://doi.org/10.1016/j.bcp.2018.08.026.