Vés enrere Com les victòries de les seleccions de futbol ajuden a crear una identitat comuna i a reduir la violència?

Un estudi amb la participació de Ruben Durante, professor del Departament d'Economia i Empresa, analitza l’impacte de les victòries de les seleccions nacionals a l’Àfrica Subsahariana i conclou que ajuden a reduir els conflictes a la zona i a augmentar la confiança en les persones d’altres ètnies.

23.07.2018

Molts països del món presenten fortes divisions ètniques, lingüístiques o regionals, que poden provocar tensions i fins i tot violència, amb conseqüències perjudicials per a l'economia i el desenvolupament. La superació d'aquestes escletxes ha estat durant molt de temps un repte crucial en la consolidació dels estats moderns.

Això ha portat a molts països a adoptar les anomenades polítiques de "construcció nacional", destinades a forjar una identitat comuna, fent que els ciutadans es vegin a si mateixos com a part d’una nació en conjunt i del seu grup específic ahora, i que puguin tenir interessos i objectius comuns.

Una recerca titulada “Building Nations through Shared Experiences: Evidence from African Football", publicada el maig del 2018 al Working Paper Series del National Bureau of Economic Research (NBER), mostra que les victòries de les seleccions nacionals a l’Àfrica Subsahariana no només afecten l’actitud de les persones, sinó que també poden reduir la violència.

Ruben Durante, que a més del Departament d’Economia i Empresa de la UPF està vinculat a la Barcelona GSE y a la Universitat Science Po de París, és un dels autors d’aquest treball, conjuntament amb els professors Emilio Depetris-Chauvin (Pontifícia Universitat Catòlica de Xile) i Filipe R. Campante (Harvard Kennedy School).

"Les polítiques que afavoreixen la participació emocional poden ser molt eficaces per forjar un sentimient compartit d'unitat"

Els investigadors van analitzar l'impacte de les victòries dels equips nacionals de futbol a l'Àfrica Subsahariana i van arribar a la conclusió que, fins i tot quan les divisions ètniques estan profundament arrelades en aquesta zona, les experiències compartides poden ajudar a superar-les i a tenir un efecte tangible en la violència.

“Els nostres resultats suggereixen una sèrie d’implicacions rellevants per a la política, que van molt més enllà de l’àmbit de l’esport. Les polítiques que afavoreixen la participació emocional, que es podria desencadenar, per exemple, per esdeveniments religiosos o cívics, poden ser molt eficaces per forjar un sentiment compartit d’unitat i establir les bases per a canvis culturals i polítics més duradors”, afirmen els autors.

Resultats diferents abans i després de les victòries de les seleccions nacionals

Els investigadors van recollir les dades a partir d’un conjunt d’enquestes individuals extretes de l’Afrobaròmetre, així com d’informació oficial dels partits de futbol de la Copa Àfrica de Nacions (ACN) i dels tornejos de la Copa Mundial de la FIFA (els mundials de futbol), jugats entre els anys 2000 i 2015.

Combinant aquestes dades, els resultats van demostrar que els individus entrevistats en els dies posteriors a la victòria de la selecció nacional del seu país s’identificaven menys amb el seu grup ètnic (un 20% menys) i més amb el país en general, i tenien més probabilitats de confiar en persones d'altres ètnies que no pas les persones entrevistades prèviament als partits.

Els països classificats presentaven menys conflictes durant els sis mesos següents a l’esdeveniment esportiu que els països que no es van arribar a classificar

“Aquests efectes semblen estar impulsats per un autèntic augment de l’orgull nacional en lloc de l’eufòria genèrica de la post-victòria. De fet, vam comprovar com les victòries de la selecció nacional no tenien cap impacte significatiu en altres aspectes, com ara el suport al govern del país o l’optimisme sobre les condicions econòmiques presents i futures”, afirmen els investigadors.

Els autors van trobar que els països classificats presentaven menys conflictes durant els sis mesos següents a l’esdeveniment esportiu que els països que no es van arribar a classificar. Les investigacions indiquen, per tant, que compartir les experiències pot ser molt útil com a eina efectiva de reafirmació de la identitat nacional i que pot tenir efectes tangibles sobre la violència.

Treball de referència: Emilio Depetris-Chauvin, Ruben Durante, Filipe R. Campante. "Building Nations Through Shared Experiences: Evidence from African Football" (maig 2018). NBER Working Paper núm. 24666, (DOI): 10.3386/w24666