Vés enrere UPF Sènior clou el curs 2017-2018 amb la voluntat d’integrar l’expertesa vital dels seus estudiants

El campus de la Ciutadella ha acollit l’acte acadèmic de fi de curs d’aquest programa adreçat a persones de 50 anys i més, que ha inclòs una lliçó de Pilar Medina, professora del Departament de Comunicació.

13.07.2018

“Volem que us sentiu una part productiva i no només receptiva de la Universitat”. Amb aquestes paraules, Cristina Gelpí, vicerectora per a projectes per a la docència, s’ha adreçat a la trentena d’estudiants d’UPF Sènior que avui, 13 de juliol, han assistit a l’acte de fi de curs d’aquest programa adreçat a persones de 50 anys i més.

El programa UPF Sènior, que no requereix estudis previs per seguir-lo, ha comptat aquest any amb la participació de 126 persones, que han cursat assignatures de diferents graus de la Universitat. Enguany s’han ampliat els àmbits de coneixement en què han estat presents, entre els quals els de dret, ciències polítiques, economia, comunicació i humanitats, i es té la voluntat de continuar amb aquesta expansió.

L’acte acadèmic, que ha començat amb la projecció d'un vídeo amb els protagonistes d'UPF Sènior, ha estat presidit per la vicerectora Cristina Gelpí.

Ha inclòs la lliçó “De la promesa de felicitat a la frustració perpètua. Un recorregut pels malestars de la postmodernitat”, a càrrec de Pilar Medina, professora del Departament de Comunicació i coordinadora d’Activitats Acadèmiques Especials de la UPF, al qual està vinculat el programa.

Cristina Gelpí, en les seves paraules, ha donat les gràcies als presents per haver escollit UPF Sènior: “Heu triat la UPF per fer aquest programa, i això ens enorgulleix”. I ha afegit: “Una de les seves característiques, i que el diferencia d’altres universitats, és que promou la integració amb els joves estudiants, i en aquest procés hi aprenem tots. Si sumem capacitats diferents, tots en sortim enfortits”, ha emfasitzat.

“Els millors relators que té la Universitat arreu del món sou vosaltres mateixos”

La vicerectora ha elogiat l’actitud dels estudiants sèniors: “Sou valents, us integreu en un model d’estudis pensat per a gent d’entre els 18 i els 25 anys. És un repte seguir una disciplina tan marcada: l’exigència va lligada a la naturalesa de la UPF”.

Després d’agrair als presents que fossin els ambaixadors de la UPF (“els millors relators que té la Universitat arreu del món sou vosaltres mateixos”), ha avançat algunes de les característiques que es volen introduir properament en el model del programa, i sobre les quals ja s’ha començat a treballar: “Volem que UPF Sènior, a més de proporcionar uns continguts i satisfer les vostres ganes d’aprendre, us doni l’oportunitat de fer alguna cosa per la Universitat. La funció de coresponsabilitat a l’hora de fer créixer la UPF, cadascú des de les seves posicions, és fonamental”.

En aquest sentit, Cristina Gelpí ha posat com a exemple que es podria aprofitar l’experiència vital dels estudiants d’UPF Sènior (entre els matriculats hi ha professionals consolidats i persones amb càrrecs de responsabilitat en actiu dins d’empreses) per organitzar programes de tutorització i acompanyament als joves estudiants emprenedors, a partir de projectes d’aprenentatge-servei, per “fer tàndem i donar i rebre conjuntament”.

Lliçó de Pilar Medina i actuació del duet "Marta y Micó"

La part central de l’acte ha inclòs la lliçó de Pilar Medina, que s’ha centrat en els anuncis publicitaris com a indicadors culturals dels signes dels temps, i que ens ajuden a entendre què ens toca ser, què ens permet el sistema que siguem i a què podem aspirar.

“En aquests somnis i potencialitats del que és ideal, comencen a sorgir els maldecaps, la frustració i el dolor, que també formen part del nostre temps”, ha afirmat.

“Venim a la vida a ser feliços, però el sistema econòmic ens necessita contínuament. 'Sigues feliç… però encara ho podries ser més', és el missatge que se’ns dóna”. “Tendim cap a una ‘psicopatologització’ dels estats afectius normals”, ha sentenciat.

Finalment, el duet format per Marta y Micó (José M. Micó és catedràtic de Literatura del Departament d’Humanitats de la UPF) ha aportat l’acompanyament musical a l’acte, amb la interpretació de tres peces: “No, nunca, no”, “Mi alegre Valentina” i un tango.

> Galeria d'imatges publicada a Flickr

Acte de fi de curs del programa UPF Sènior 2018