Vés enrere Premi Modest Reixach 2018 per a Joan Costa Carreras, i Premi IEC de Gramàtica Pompeu Fabra 2018 per a Aina Labèrnia Romagosa

Professor titular i doctora, respectivament al Departament de Traducció i Ciències del Llenguatge, van rebre els corresponents premis en el decurs de la cerimònia dels Premis Sant Jordi 2018, celebrat el 20 d’abril a la seu de l’Institut d’Estudis Catalans
04.05.2018

L’Institut d’Estudis Catalans (IEC) va lliurar el passat 20 d’abril els Premis Sant Jordi 2018, corresponents al LXXXIVII Cartell de premis i de borses d’estudi, que distingeixen obres i investigadors en tots els àmbits de la ciència i de la cultura catalanes. En total, enguany s’han lliurat cinquanta-quatre guardons, per un import de més de 173.000 euros.

Joan Costa Carreras, professor del Departament de Traducció i Ciències del Llenguatge (DCTL), va ser distingit amb el Premi Modest Reixach 2018 que atorga la Societat Catalana de Sociolingüística pel treball: "Sobre el «marc de condicions sociolingüístiques favorables» per a la implantació de la normativa lingüística catalana”, publicat a Caplletra. Revista Internacional de Filologia.

A més, Aina Labèrnia Romagosa va rebre el premi IEC de Gramàtica Pompeu Fabra 2018 per la tesi doctoral La incidència de certs factors sociolingüístics en la implantació de setze variants sintàctiques en català, que va realitzar en el programa de doctorat Traducció i Ciències del Llenguatge de la UPF que va dirigir Joan Costa Carrera i que va ser Premi Extraordinari de Doctorat.

Joan Costa Carreras, doctor en Filologia Catalana per la Universitat de Girona (2005),  és professor titular del Departament de Traducció i Ciències del Llenguatge (DTCL) i investigador del Grup de Recerca en Aprenentatge i Ensenyament de Llengües (GR@EL) de la UPF. Des de l'any 1986 es dedica a tasques diverses relacionades amb la formació i l'avaluació d'assessors lingüístics. És coautor dels llibres  Manual d'estil. La redacció i l'edició de textos (4a ed.; Eumo: Universitat de Barcelona: Universitat Pompeu Fabra: Associació de Mestres Rosa Sensat; 2009) i Curs de correcció de textos orals i escrits. Pràctiques autocorrectives (3a ed., Barcelona, 2006).

El treball guardonat desplega conceptualment la unitat lèxica marc de condicions sociolingüístiques favorables proposada per F. X. Vila, M. Nogué i I. Vila a fi que sigui acadèmicament operativa per analitzar quins són els factors que afavoririen la implantació de la normativa.

“Per fer-ho partirem, entre altres, d’una concepció àmplia de la «sociolingüística catalana» i de treballs nostres. A partir d’aquesta concepció, analitzarem quins factors podrien afavorir la implantació de la normativa. I ho farem seguint les fases que normalment segueix la implantació de les normes: codificació (incloent-hi la selecció), difusió, i implantació o no implantació”, explica l’autor premiat. I afegeix Costa: “Dins de cada una de les fases, d’una manera temptativa, classificarem de més a menys rellevants aquests factors. Al final s’hi ofereix una visió general de quines disciplines són més rellevants per analitzar el grau d’implantació de la normativa”.

Treballs de referència:

Joan Costa Carreras (2016), “Sobre el “marc de condicions sociolingüístiques favorables” per a la implantació de la normativa lingüística catalana”, publicat a Caplletra. Revista Internacional de Filologia; 61:125-54. DOI: 10.7203/caplletra.60.8451. Premi Modest Reixach 2018.

Aina Labèrnia (2015), La Incidència de certs factors sociolingüístics en la implantació de setze variants sintàctiques en català, tesi doctoral inèdita defensada el 15 de setembre del 2015 a la Universitat Pompeu Fabra, dirigida per Joan Costa Carreras, Premi Extraordinari de Doctorat, Premi IEC de Gramàtica Pompeu Fabra 2018.