Vés enrere Berta Moya, reconeguda com a nou talent en sociolingüística catalana pel seu treball de fi de grau

L’estudiant ha analitzat i descrit les característiques fonètiques de la llengua de signes catalana que varien segons el registre. Aquest és el segon any consecutiu que un TFG d’un estudiant del grau en Traducció i Interpretació de la UPF és reconegut amb aquesta distinció.
11.12.2017

Berta Moya, estudiant del grau en Traducció i Interpretació de la UPF, ha rebut aquesta distinció de la Societat Catalana de Sociolingüística, societat filial de la Secció Filològica de l’Institut d’Estudis Catalans. Es tracta d’un reconeixement als millors treballs de fi de grau (TFG) i de màster (TFM) de tot el territori catalanoparlant.

Amb el títol Anàlisi sobre la variació fonètica del registre informal en llengua de signes catalana (LSC), l’estudiant ha analitzat i descrit les característiques fonètiques de la LSC (configuració de la mà i els dits, moviment, orientació del palmell i els dits, lloc d’articulació, i moviments articulats amb la cara, el cap i el tors) que varien segons el registre. És a dir, per exemple, si les paraules catalanes “detectar” i “enxampar” tenen el mateix signe en LSC, com es diferencia el registre formal de l’informal?.

Hi ha molt pocs estudis fets en aquest camp en altres llengües de signes i es basen en criteris gramaticals, en cap cap s’ha estudiat la variació en la fonètica. L’objectiu principal del TFG de Berta Moya ha estat observar i definir quins dels paràmetres de les característiques fonètiques de la LSC varien en funció del to del discurs.

Per realitzar aquest treball, s’ha analitzat un vídeo en LSC representatiu del registre informal, un capítol de la sèrie en LSC emesa per internet anomenada Peixos. S’ha analitzat el registre a partir de criteris fonètics. S’han extret imatges del vídeo del capítol de tots aquells signes que han patit variació en la seva producció. Aquestes imatges s’han presentat acompanyades d’altres que mostren els mateixos signes amb la seva producció en contextos formals, amb l’objectiu d’observar en què consisteix exactament la variació.

Per a dur a terme aquesta contraposició, s’han cercat tots aquells signes que varien en la seva producció original al canal de televisió en LSC Webvisual2, atès que és una plataforma on hi ha discursos representatius del registre formal.

Aquest és el segon any consecutiu que un TFG d’un estudiant del grau en Traducció i Interpretació de la UPF és reconegut amb aquesta distinció. En l’edició del 2016, Martí Freixas el va rebre pel treball La neologia formal en la premsa escrita en català.