Vés enrere La Pompeu Fabra va exposar la seva estratègia d'internacionalització en unes jornades del Consell Interuniversitari de Catalunya

La trobada, organitzada amb motiu del desè aniversari de la Comissió de Relacions Internacionals del CIC, va comptar amb la participació del rector Jaume Casals, que va parlar de la internacionalització de la universitat com a projecte institucional, i de Sara López, que va explicar els projectes de la Barcelona International Summer School i del grau en Estudis Globals de la UPF.
03.12.2017

La Barcelona International Summer School i el grau en Estudis Globals van ser els dos projectes estratègics que la UPF va exposar en la Jornada de Commemoració del  Xè. Aniversari de la Comissió de Relacions Internacionals del Consell Interuniversitari de Catalunya (CIC), que va tenir lloc els dies 16 i 17 de novembre del 2017 al Palau Centelles de Barcelona.

La jornada, en la qual van participar Jaume Casals, rector de la UPF i president de l’Associació Catalana d’Universitats Públiques (ACUP), i Sara López, cap del Servei de Relacions Internacionals de la Universitat, va tenir com a objectiu debatre sobre els reptes de la internacionalització de les institucions superiors en l’actualitat.

Arcadi Navarro, secretari d’Universitats i Recerca del Departament d’Empresa i Coneixement, i Xavier Grau, primer president de la Comissió de Relacions Internacionals del CIC, van obrir la trobada, en què també es va reflexionar sobre quines han estat les contribucions de les universitats i del Govern de la Generalitat en aquest procés d’internacionalització de l’educació superior a Catalunya.

La internacionalització de la universitat com a projecte institucional” va ser la ponència que va exposar el rector Jaume Casals, en el marc de la taula rodona “El significat de la internacionalització de la universitat com a projecte institucional  integrat”. Altres participants a la taula van ser Jordi Mas, director de l’AGAUR, i Dora Longoni, directora de Projectes institucionals al Politecnico de Milà.

Per la seva banda, Sara López, amb la ponència “Laboratoris d’Internacionalització: Barcelona Summer School i Global Studies a la UPF” va  prendre part en una taula rodona que es va centrar en els models universitaris i les estratègies d’internacionalització. Altres aspectes que es van tractar durant la jornada van ser la internacionalització de l’oferta, el reclutament i l’admissió dels estudiants internacionals; el cicle de vida, l’acollida i els serveis de suport a aquest col·lectiu, o ja a la sessió final, els “Reptes de futur de la Comissió de Relacions Internacionals del CIC”.

Quins són els reptes en l’àmbit de la internacionalització de la Universitat?

Durant la seva intervenció, la cap del Servei de Relacions Internacionals de la UPF va esmentar diferents aspectes clau per a reeixir en aquest àmbit, com són la creació d’unes bones condicions, entre les quals una política de selecció de professorat oberta i competitiva; una adaptació constant de l’oferta acadèmica, amb l’anglès com a mitjà d’aprenentatge, i la importància de basar-se en aliances i  xarxes.

També va parlar dels principals objectius de la internacionalització inclosos en el Pla Estratègic 2016-2025 de la UPF: atraure un miler d’estudiants universitaris per a l’any 2025; proporcionar a més del 40% dels graduats una experiència d’estudi a l’estranger de cara a l’any 2020; renovar el catàleg de programes a nivell de grau, amb la promoció de títols internacionals; o doblar ingressos generats per  iniciatives d’internacionalització, en són algunes mostres.

Sara López va fer referència a diversos marcs o “laboratoris” en els quals fa falta treballar i moure’s per assolir aquestes fites, com ara crear enfocaments interdisciplinaris i pràctics per preparar millor els graduats en l’era de la globalització, o generar nous formats, a partir d’una estructura més flexible en la planificació curricular, per fomentar la participació dels estudiants.

Altres factors que va remarcar que eren bàsics van ser el multilingüisme com un entorn enriquidor; el reclutament de talent, per tal de proporcionar als estudiants “una experiència singular i única a la UPF”, i el concepte de “la internacionalització a casa”, consistent a capitalitzar el valor afegit dels estudiants internacionals per interactuar amb els estudiants nacionals, i així fer possible una experiència intercultural.