Vés enrere Les desigualtats i els nous discursos socials han estat l’eix del III Simposi de l’associació Ediso

La trobada de l'Associació d'Estudis sobre Discurs i Societat ha tingut lloc del 28 al 30 de juny del 2017 al campus de la Ciutadella, sota la coordinació de Josep M. Castellà, professor del Departament d'Humanitats de la UPF.
30.06.2017

El campus de la Ciutadella de la Universitat Pompeu Fabra ha acollit del 28 al 30 de juny del 2017 el III Simposi Ediso, punt de trobada de l’Associació d’Estudis sobre Discurs i Societat, que s’ha celebrat sota el títol “Desigualtat i nous discursos socials”, tres dies de debat que han inclòs un programa amb presentacions a través de diversos panells, debats, taules rodones i sessions plenàries.

L’eix del simposi s’ha centrat en analitzar l’increment de la desigualtat, un tema punyent en el debat públic en l’àmbit regional, nacional i internacional, des d’un punt de vista dels estudis del discurs, que permeten examinar algunes qüestions crucials en aquests processos, a partir de diversos mecanismes semiòtics i de pràctiques socials i identitats.

Josep M. Castellà Lidon, degà de la Facultat d'Humanitats i investigador del Grup de Recerca sobre Aprenentatge i Ensenyament de Llengües, ha estat el coordinador del comitè organitzador de la trobada, juntament amb altres docents de la UPF (Elisabeth Miche i Montserrat Ribas, investigadores del Grup de Recerca en Estudis del Discurs)  i d’altres universitats d’Espanya i d’Europa.

La desigualtat vista des de diverses mirades analítiques

Els estudis del discurs emergeixen com una proposta d’enfocament miltidisciplinari que contribueix a comprendre, exemplificar i combatre velles i noves dinàmiques de desigualtat. Aquests estudis aporten una multiplicitat de mirades analítiques a les complexes dinàmiques socials, segons la perspectiva adoptada i la tradició del diàleg, ja sigui des de la sociologia, l’antropologia, les ciències polítiques, el dret, la lingüística o els mitjans de comunicació, entre d’altres.

Sota aquest enfocament, algunes de les activitats més destacades que ha inclòs el simposi han estat la taula rodona “Converses amb John J. Gumperz”, i la sessió plenària de clausura, a càrrec de Luisa Martín Rojo, professora de la Universitat Autònoma de Madrid i presidenta de la junta directiva d'Ediso, titulada “Neoliberalismo y gubernamentalidad lingüística”. També cal esmentar els debats sobre ”Nous discursos, noves polítiques”, "Els estudis del discurs i les seves associacions i l’intercanvi d’experiències en l’organització de la recerca del discurs" i "Assoliments i desafiaments de l'Observatori del Discurs d'Ediso".

La iniciativa de l’Associació d'Estudis sobre Discurs i Societat (Ediso) va sorgir de Teun A. van Dijk, professor del Departament de Traducció i Ciències del Llenguatge de la UPF, i actualment primer soci d’honor. La finalitat d’aquesta entitat és, d’una banda, fomentar l’intercanvi científic i la col·laboració interdisciplinària entre els grups de recerca (tant nacionals com internacionals) que estudien el discurs, des de diferents perspectives i amb diferents enfocaments, metodologies i objectius; i de l’altra, contribuir a generar discurs i debat públic que promogui la presa de consciència sobre les relacions entre el discurs, llenguatge i societat.