Vés enrere Frederick Wiseman, doctor honoris causa per la UPF

Frederick Wiseman, doctor honoris causa per la UPF

El Consell de Govern, a proposta del Departament de Comunicació, ha aprovat concedir el títol al reputat documentalista i cineasta nord-americà. L’acte d’investidura serà el proper 3 de maig.

18.02.2016

A proposta del Departament de Comunicació de la UPF que dirigeix el professor Josep Fernández Cavia, el Consell de Govern de la UPF, en la sessió d’ahir 17 de febrer, va aprovar concedir el títol de doctor honoris causa al documentalista i cineasta nord-americà Frederick Wiseman. L’acte d’investidura està previst que se celebri el proper 3 de maig.

"La concessió d’un doctorat honoris causa a Frederick Wiseman suposa no només el just reconeixement d’una valenta trajectòria que ha estat sempre referent als estudis sobre cinema, sinó també una reafirmació del compromís de la Universitat Pompeu Fabra amb la potenciació de l’art com a via de recerca i de denúncia", ha manifestat Fernández Cavia.

Frederick Wiseman (Boston, 1930) va començar la seva carrera el 1967 i encara segueix en actiu com un dels directors de documental més prestigiosos de la història del cinema. La seva col·laboració a engrandir el coneixement cinematogràfic i sociològic ja ha estat avalada per nombrosos premis individuals (incloent el Lleó d’Or de Venècia a la millor trajectòria el 2014 o els títols de Comendador de l’Ordre de les Arts i les Lletres francesa el 2000 i de Membre Honorífic de l’Acadèmia de les Arts i les Lletres americana el 2001).

La seva prolífica obra es pot considerar una eina de recerca de la realitat social

La producció audiovisual de Wiseman es pot considerar una trajectòria de recerca de ple dret. Ha sabut retratar postulats d’Althusser, Foucault o Fromm amb la clarividència i la concreció que permet la imatge en moviment.

Al llarg de més de 40 pel·lícules, totes elles amb gran recorregut per festivals internacionals, Frederick Wiseman s’ha convertit en un agent històric de primer ordre en intervenir políticament mitjançant la denúncia i l’atenció a àmbits tan diversos com l’assistència sanitària, l’habitatge públic, l’exèrcit, el museu o la investigació científica, apostant sempre per prioritzar la veu dels treballadors i altres participants de les institucions per sobre d’una possible veu narradora.

Des de la crua mirada a una institució psiquiàtrica en el seu primer film, Titicut Follies (1967), que va ser prohibit durant dècades i que figura a la majoria de llistes canòniques del gènere, fins al retrat d’una de les comunitats més ètnicament diverses dels Estats Units a la seva última obra, In Jackson Heights (2015), Wiseman ha mantingut un alt compromís polític i social per la qual cosa s’ha centrat temàticament en l’enregistrament dels processos i institucions que regulen la nostra societat.

Entre aquestes obres prenen especial rellevància per a nosaltres aquelles dedicades a l’educació: High School (1968, part del Registre Nacional de Films de la Biblioteca del Congrés d’Estats Units des de 1991) i High School II (1994), ambdues dedicades a l’educació secundària, i At Berkeley (2013), que per la seva atenta radiografia al funcionament d’un dels centres educatius més prestigiosos del món constitueix una obra valuosa per a qualsevol membre d’una comunitat acadèmica.

Un reconeixement acadèmic i professional i un compromís amb el gènere documental

La UPF ret aquest homenatge, tant des del camp de la comunicació o del cinema, com des de la seva concepció de la institució universitària. En el primer cas, la UPF ha destacat pel seu impuls i compromís del cinema documental, especialment a partir del Màster en Documental de Creació, un centre de pensament i acció  de referència internacional al voltant del cinema del real.

Com ha continuat dient Fernández-Cavia “La relació de Wiseman amb la UPF és molt antiga, i es remunta a la seva col·laboració a propòsit de la fundació del Màster en Documental de Creació, sota la direcció del professor Jordi Balló, un programa formatiu que s'ha convertit en referent en l’impuls i anàlisi d'aquest gènere".

Des de la seva creació El Màster ha convidat a reconeguts cineastes com ara Joaquim Jordà, Jean-Louis Comolli, Victor Kossakovsky o José Luís Guerín i ha impulsat una fornada de joves documentalistes catalans i internacionals. Va ser Frederick Wiseman qui va inaugurar las classes de la primera edició del Màster l’any 1998, com una declaració d’intencions de la influència que hauria d’exercir entre els joves cineastes.

Pel que fa al segon cas, la transversalitat de l’obra documental de Frederick Wiseman conforma un mosaic que no interessa només al sociòleg o l’antropòleg, sinó a qualsevol membre de la societat, i que especialment apel·la a la universitat entesa com a conglomerat de coneixement i ull crític sobre tots els sectors on treballaran els seus estudiants.

Coincidint amb el nomenament honoris causa de la Universitat Pompeu Fabra, la Filmoteca de Catalunya té previst dedicar el mes de maig un cicle a aquest referent mundial del cinema i el documental nord-americà. Frederick Wiseman ha estat convidat el 3 de maig a les 20.00 hores a presentar el seu propi cicle que constarà d’una selecció de deu pel·lícules escollides conjuntament amb aquest emblemàtic director de cinema.