Gener
Setembre
Novembre
Desembre

Vés enrere Un llibre escrit per tres docents de la UPF es basa en el relat polític per analitzar els missatges electorals

F. Xavier Ruiz Collantes, Óliver Pérez i Pol Capdevila són els coautors d' El relat polític. Els missatges audiovisuals a les campanyes electorals d'ICV 1988-2012, que e presentarà el 4 de maig a la Llibreria Alibri.
29.04.2015

Portada del llibreEl relat polític. Els missatges audiovisuals a les campanyes electorals. Iniciativa per Catalunya Verds 1988-2012 és el títol de l'obra escrita pels professors de la Universitat F. Xavier Ruiz Collantes i Óliver Pérez, del Departament de Comunicació, i Pol Capdevila, del Departament d'Humanitats.

El llibre, publicat a la Col·lecció Aldea Global (una coedició entre la UPF, la UAB, la Universitat Jaume I de Castelló i la Universitat de València) es presentarà el dilluns 4 de maig, a les 19.00 hores, a la Lliberia Alibri (c. Balmes, 26. Barcelona).

L'acte, organitzat per la Fundació Nous Horitzons, comptarà amb la participació de F. Xavier Ruiz Collantes, catedràtic de Publicitat de la UPF i coautor de l'obra; Marc Rius, director de la Fundació Nous Horitzons i director de Comunicació dde les campanyes electorals d'ICV; Claret Serrahima, dissenyador, i Joan Herrera, coordinador nacional d'ICV.

Mitjançant l'anàlisi dels espots i la cartelleria d'ICV des de ls seva fundació l'any 1987 fins a les eleccions parlamentàries del 2012, els autors identifiquen el relat polític d'aquesta formació i presenten un model metodològic per a l'anàlisi dels missatges electorals en general.

El discurs polític com a construcció d'una narració

"Els partits polítics, a través dels discursos electorals, en el fons proposen històries als electors. Es tracta d'històries en les quals s'interpreta el que ha ocorregut en el passat del país, de la societat, dels ciutadans, etc., el que ocorre en el present, i es proposa el que passarà en el futur si es vota el partit o si no se'l vota",  explica F. Xavier Ruiz Collantes.

El coautor del llibre comenta que els partits tenen el seu propi relat, que es diferencien clarament entre si: "El relat de cada partit es compon de personatges específics, com ara formacions polítiques, grups socials, nacions, institucions, tipus de ciutadans o electors, entre d'altres. A cada personatge se li adjudica algun rol narratiu (l'heroi, l'antagonista, etc.), realitza accions, posseeix emocions o es planteja objectius", apunta.

Segons el professor Ruiz Collantes, tots els partits, amb el seu discurs electoral, estan definint un relat que ha de connectar amb els seus electors destinataris, i per a això, les formacions polítiques han de plantejar-se el disseny d'aquest discurs en termes de construcció d'una narració: "Cada partit, encara que a vegades sense ser-ne conscient, té un univers narratiu propi", conclou.