Vés enrere Jordi Jané ressalta la tasca dels Mossos enfront del terrorisme en l’obertura del nou curs del grau en Criminologia

El conseller d'Interior de la Generalitat de Catalunya, vinculat a l'àrea de Dret Constitucional de la UPF des del 1990, va impartir la lliçó inaugural "Reptes de seguretat davant l'amenaça terrorista".
25.10.2016

Jordi Jané, conseller d’Interior de la Generalitat de Catalunya i vinculat a a la UPF des de l’any 1990 com a professor associat de l'àrea de Dret Constitucional, va impartir la lliçó “Reptes de seguretat davant l’amenaça terrorista” que va obrir el curs 2016-2017 del grau en Criminologia i Polítiques Públiques de Prevenció de la Facultat de Dret.

L’acte acadèmic va tenir lloc el 24 d’octubre, a les 13.00 hores, a la sala de graus Albert Calsamiglia del campus de la Ciutadella, presidit per Louise McNally, vicerectora per a l’Organització i el Projecte Acadèmic de la Universitat.

Va comptar amb la presència d’Anna Caballé, degana en funcions de la Facultat de Dret, i David Felip, director del grau en Criminologia i Polítiques Públiques de Prevenció.

David Felip va obrir l’acte amb una presentació del ponent, del qual va destacar el seu perfil com a acadèmic i parlamentari: “Jordi Jané ha participat dins el seu grup al parlament espanyol en el disseny de les polítiques criminals, en la reformulació del codi penal i en diverses comissions d’investigació, entre les quals, la dels atemptats de l’11-M. Coneix l’enfocament tècnic i a més té el rigor acadèmic”, va afirmar.

El ponent va començar la lliçó destacant la qualitat de la UPF, la nota de tall del grau en Criminologia i la demanda professional en augment que es registra en aquest àmbit: “La Pompeu Fabra té un rerefons de qualitat especial, que els estudiants han de saber aprofitar. A més, dins l’especialitat de Criminologia i Polítiques Públiques de Prevenció, cada cop fa falta més personal amb coneixements específics, que és més imprescindible”, va assegurar.

El terrorisme jihadista, una amenaça que requereix molts recursos i dedicació

Ja centrat en la seguretat davant l’amenaça terrorista, Jordi Jané va apuntar que es tracta d’una matèria contemplada en l’Estatut de Catalunya del 2006, que atorga a la Generalitat competències de policia judicial i investigació criminal, incloent formes de crim organitzat i terrorisme. “Aquest nou tipus de terrorisme, el jihadista, ho canvia tot, també la manera de dissenyar els dispositius de seguretat”, va emfasitzar el conseller, que va destacar la creació de 500 noves places de Mossos d’Esquadra, després de cinc anys sense convocatòries, sempre i quan s’aprovin els pressupostos per a l’any vinent.

El conseller d'Interior, després d’explicar que en aquests moments el cos policial de Catalunya té un total de 700 punts d’interès vigilats, va posar en valor aquest esforç “titànic” que es porta a terme: "Actualment a la ciutat de Barcelona el 40% de les hores de patrullatge operatiu dels Mossos es destina a l’amenaça terrorista, unes 130.000 hores al mes, i pel que fa al total de Catalunya, l’esforç és del 31% d’hores de dedicació”.

Les dinàmiques dels atemptats i els àmbits d’atenció preferent dels Mossos

Sobre el modus operandi d'Estat islàmic, el ponent va destacar la importància creixent de les xarxes socials i va enumerar les tres grans dinàmiques d’actuació de Daeix en referència als atemptats terroristes: organitzant-los (com el de la sala Bataclan de París) guiant-los (com el de Niça) o inspirant-los (figura del “llop solitari”).

Quant als entorns d’especial atenció i vigilància dels Mossos (en el marc dels “Procediments de detecció de la radicalització islamista”, Proderais), va esmentar els àmbits penal i penitenciari, la comunitat educativa, els adreçats als cossos de seguretat, i els específics d’autoprotecció dels Mossos. En referència a aquest cos, va alertar que “és un col·lectiu objecte preferent d’atemptats, es juguen la vida amb la seva tasca. La societat n’ha de ser conscient i no els pot estigmatitzar. Hem de promoure la seguretat perquè ens hi va la vida i la convivència”, va reblar.

Els dispositius policials i la necessitat de coordinació

Ja a la part final de la seva intervenció, el conseller d’Interior va parlar dels diversos dispositius de seguretat que està posant en marxa la policia de Catalunya, tots ells amb noms de figures geomètriques, amb la voluntat de protegir els col·lectius amb especial risc, els llocs de gran afluència de persones, les infraestructures de transport i de producció i distribució energètica, i els edificis oficials i emblemàtics.

“La informació, conèixer què està passant, és cabdal per prevenir un atemptat. Hi ha d’haver la màxima coordinació en seguretat a escala internacional. La Generalitat ha d’estar present en totes les reunions en què participin els cossos de seguretat de l’Estat. Entre tots hem de ser capaços de trobar la millor manera de prevenir i intercanviar dades”, va afirmar Jordi Jané, que va anunciar que està implusant la signatura d'un conveni entre la Generalitat i l’Estat per tal que els Mossos s’integrin al CITCO (Centre d’Intel·ligència contra el Terrorisme i el Crim Organitzat) creat pel ministeri d’Interior d’Espanya el 2014.

La darrera part de l’acte va consistir en unes paraules d’Anna Caballé, degana en funcions de la Facultat de Dret, que va ressaltar la formació enriquidora i multidisciplinària que ofereix el grau en Criminologia i Polítiques Públiques de Prevenció de la UPF, i va pronosticar que la figura del criminòleg arrelarà a la nostra societat. La vicerectora Louise McNally va cloure la sessió, i va declarar inaugurat el curs 2016-2017 del grau.

> Galeria d'imatges de l'acte

Lliçó inaugural del grau en Criminologia 2016-17