Vés enrere El paper dels "espais blaus" en la salut i les mancances legislatives en sostenibilitat, premis UPF a la Millor Tesi Doctoral en Benestar Planetari

Aquests són els temes que centren les dues tesis fetes, respectivament, per Cristina Vert Roca, doctora en Biomedicina, i Daniela Rebeca Ochoa Pesántez, doctora en Dret, que han guanyat ex aequo la primera edició d’aquest guardó, dotat amb 1.500 euros.

11.01.2021

Cristina Vert Roca i Daniela Rebeca Ochoa Pesantez, doctores, respectivament, en Biomedicina (curs 2019-2020) i en Dret (curs 2018-2019) per la UPF, han estat les guanyadores ex aequo de la primera edició del Premi a la Millor Tesi Doctoral en Benestar Planetari, dins de l’àmbit de compromís social i desenvolupament sostenible de la Universitat.

El guardó, dotat amb 1.500 euros (que es repartiran les dues autores), ha comptat amb la participació de sis sol·licituds. S'ha adreçat a persones doctorades que han presentat la tesi, vinculada als diferents vessants del benestar planetari, en qualsevol dels programes de doctorat de la UPF durant els cursos 2018-2019 i 2019-2020. La convocatòria i la seva resolució han anat a càrrec d'Enric Vallduví, vicerector per a projectes en l'àmbit de la recerca.

El premi, que reconeix les aportacions que contribueixen a desenvolupar nous coneixements en benestar planetari, s'ha resolt per primera vegada.

Cristina Vert Roca va portar a terme la seva tesi, titulada The Role of blue spaces on health and well-beinga ISGlobal, en el marc del projecte Blue Health, sota la direcció dels investigadors Mark Nieuwenhuijsen (ISGlobal i DCEXS-UPF) Mireia Gascon (ISGlobal). La tesi de Daniela Rebeca Ochoa Pesántez, El daño ecológico, el caso “Chevron-Texaco”. Estudio del régimen jurídico de la Directiva 2004/35/CE y la ley española de responsabilidad ambiental así como de la legislación comparada, ha estat dirigida per Andrés Betancor, catedràtic de Dret Administratiu del Departament de Dret de la UPF.

L’exposició als “espais blaus” té un impacte positiu per al benestar i la salut

Cristina Vert Roca, en la seva recerca, avalua els efectes de l’exposició als anomenats “espais blaus” (aquells en els quals hi ha aigua, com ara platges, llacs, rius o fonts...) en àrees urbanes. Segons els seus resultats, “la renovació d’un espai blau en àrees urbanes promou el seu ús, particularment entre aquells que estan infrarepresentats, alhora que millora l’activitat física i les interaccions socials. En conjunt, això es tradueix en beneficis per a la salut, el benestar, i econòmics relacionats amb la salut, mitjançant la prevenció de malalties i de la mortalitat prematura”.

La comissió avaluadora del premi ha valorat que “l’estudi sobre els espais blaus proporciona una visió integradora (i actualment poc coneguda) dels efectes per a la salut humana d’una àmplia gamma d’espais i contextos habitables sota tres perspectives diferents”. Així mateix, ha recalcat que “la tesi és un pas important en aquesta direcció i els seus resultats seran fonamentals per avaluar el paper dels espais blaus i les infraestructures relacionades (especialment les zones urbanes i periurbanes) en el context d’iniciatives de benestar planetari”

Cal modificar la legislació per ajudar a prevenir els danys ambientals

Daniela Rebeca Ochoa Pesántez, en la seva recerca doctoral, fa una descripció comparada i una aplicació detallada de les normes legals existents que ofereixen una comprensió profunda de les deficiències dels sistemes legals i permeten seguir treballant en la coherència de les polítiques de sostenibilitat.

A partir de l’anàlisi de la demanda judicial que va interposar el govern equatorià a la companyia petroliera Chevron (Texaco, antigament), que va provocar greus danys ecològics a la zona amazònica de l’Equador (Lago Agrio) entre els anys 1964 al 1990, la doctora en Dret per la UPF analitza els efectes que els danys ambientals tenen des del punt de vista legal. La tesi posa el focus en els requisits que s’han de complir per tal que hi hagi danys en el medi ambient, i compara la llei de delictes i la legislació ambiental vigent a Espanya per demostrar quina és la millor eina per imposar responsabilitats en danys ambientals.

La comissió avaluadora ha destacat que “el fet d’exposar la insuficiència del sistema de dret civil existent a totes les jurisdiccions per tal de prevenir danys ambientals, en absència de danys causats als éssers humans a través d’una anàlisi legal exhaustiva, serveix com a pas important cap a la convicció de que la llei de responsabilitat civil actual ha de ser modificada i adaptada”. L’objectiu d’aquesta adaptació és que “la sostenibilitat, en tant que mitjà de prevenció de danys ambientals i socials, esdevingui un principi rector en termes de dret civil en general i del dret de danys en particular”.

La comissió avaluadora d’aquesta primera edició del premi ha estat formada per les següents persones de la UPF: Mònica Figueras, vicerectora per a la direcció de projectes per al compromís social i la igualtat; Núria Sebastián, directora de l’Escola de Doctorat; Lela Melon i Ricard Solé, membre del professorat amb expertesa en estudis de benestar planetari o sostenibilitat, i Lídia Fosalba, coordinadora de l’àmbit de Responsabilitat Social.

Els treballs presentats en aquesta convocatòria, que es complementa amb els premis als millors treballs de final de grau (TFG) i millors treballs de final de màster (TFM), han de contribuir al coneixement i la comprensió del conjunt de problemes complexos, interrelacionats i sistèmics que afronten el benestar humà, animal i del mateix planeta, com a ecosistema global, i a la identificació de solucions integrades, innovadores i interdisciplinàries a aquests problemes.

Per a més informació

Notícia publicada per: