Vés enrere L'última TNR de 2016 dedicada a la recerca sobre videojocs feta des del Departament de Comunicació de la UPF

16.01.2017

TNR VideojocsdesembreEl passat 15 de desembre va tenir lloc una sessió de la Taula de Nova Recerca dedicada a la recerca en videojocs en el Departament de Comunicació de la UPF. Aquesta trobada va tenir com a objectiu mostrar la producció acadèmica feta durant els darrers anys en aquest àmbit, així com el seu impacte en la docència i en el desenvolupament de Treballs Finals de Grau dels estudiants.

La primera intervenció va ser a càrrec del Dr. Manuel Garin, que va fer un balanç històric de les publicacions realitzades per investigadors del departament en els últims 20 anys. D'una mostra de 53 publicacions, Garin va identificar quatre etapes d'aquesta producció: la primera, de 1996 a 1999, es va caracteritzar per la problematització del videojoc com a objecte d'estudi. Després va venir una segona etapa, del 2000 al 2009, on apareixen fites com l'edició del llibre libro L'Homo Videoludens. Videojocs, textualitat i narrativa interactiva , a càrrec del Dr. Carlos Scolari, i el primer monogràfic publicat per una revista espanyola sobre el tema, coordinat pel Dr. Óliver Pérez. La tercera etapa, del 2009 al 2012, es va caracteritzar per la publicació d'articles en revistes indexades i llibres en editorials de prestigi acadèmic: Llenguatge Videolúdico: Anàlisi de la significació del videojoc (Pérez, 2012). Finalment, l'etapa del 2012 al 2015, va estar definida per una major producció d'articles en revistes anglosaxones i per la publicació de més llibres escrits pels professors del departament: El Gag Visual. De Buster Keaton A Super Mario (Garin, 2014); L'art de l'entreteniment (Pérez, 2015); i Temporalitats Digitals (Sora, 2016).

Posteriorment, el Dr. Óliver Pérez va exposar dos projectes competitius finançats que es vénen desenvolupant en el Departament i que, si bé no estan exclusivament dedicats als videojocs, els integren com a peça clau. El primer es diu " Herois de la crisi. Narrativa i discurs social en la cultura popular contemporània"; està dirigit per la professora Mercè Oliva i el professor Óliver Pérez i està finançat pel programa I+D del MINECO. Té com a objectiu identificar els models d'heroïcitat predominants en l'imaginari mediàtic espanyol -del que són part els videojocs- en el context de la crisi econòmica iniciada en 2008. El segon projecte és Transmedia Literacy, finançat pel programa europeu Horizon 2020, planteja com a objectiu general explorar les competències que els adolescents desenvolupen a partir de l'aprenentatge informal i l'impacte dels mitjans en aquest context. Aquest projecte, dirigit pel Dr. Carlos Scolari, compta amb la participació de 25 investigadors de diferents disciplines i de 8 països, que investiguen a través d'etnografies, tallers i entrevistes interactives, les dinàmiques d'autoaprenentatge i intel·ligència col·lectiva que es desenvolupen en la "cultura mil·lenista".

Finalment, el Dr. Carles Sora va explicar la relació entre la recerca i docència sobre el tema dels videojocs i el desenvolupament dels Treballs Finals de Grau (TFG). Sobre aquest tema, va assenyalar que existeix una trajectòria que s'inicia amb les assignatures "Tendències dels videojocs" i "Taller de creació de videojocs", les mateixes que donen una activa vida a una línia de recerca en l'especialitat de comunicació interactiva, del Grau en Comunicació Audiovisual. Com a exemple, es va referir a interessants TFG desenvolupats en els últims anys pels estudiants, que han merescut premis externs i que, sobretot, han impulsat la creació d'una incubadora, Starting Lab, coordinada pel Canòdrom, Parc de Recerca Creativa, amb el suport de l'Institut Català de les Empreses Culturals de la Generalitat de Catalunya. Aquesta incubadora s'emmarca en un eix estratègic que impulsa a la UPF i a la Facultat de Comunicació pel que fa a la relació i la projecció dels seus alumnes amb el món empresarial i les institucions culturals de la ciutat i permet als estudiants, amb assessorament professional, convertir els millors projectes en productes reeixits al mercat.

Tota l'evidència compartida deixa clara la importància dels videojocs al món acadèmic internacional i el nivell aconseguit per professors i estudiants, que confirmen el lloc d'avantguarda que el Departament de Comunicació ocupa en aquest àmbit.