Vés enrere Guillermo Echauri defensa la primera tesi doctoral en format virtual del Departament de Comunicació

06.05.2020

El dilluns 20 d’abril de 2020, Guillermo Echauri va defensar la seva tesi doctoral titulada “La experiència digital de socialización y entretenimiento de estudiantes universitarios Internacionales en Barcelona”. Degut al context d’emergència sanitària de la COVID-19 i el tancament temporal de la universitat, va ser la primera tesi del Departament de Comunicació en celebrar-se de manera virtual. La tesi va estar dirigida per la Dra. Mònica Figueras i el tribunal va estar format pel president Dr. Carles Feixa (Universitat Pompeu Fabra); la Dra. Ariadna Fernández-Planells (Universitat Politècnica de València) com a secretària; i Dra. Sue Aran (Universitat Ramon Llull) com a vocal.

L’objectiu de la recerca era estudiar de quina manera es produeix l’experiència digital de socialització i entreteniment per part d’estudiants universitaris internacionals a Barcelona durant els seus períodes de mobilitat. Echauri es va focalitzar en els estudiants universitaris perquè creu que són un exemple d’un col·lectiu de joves i alhora migrants que interactua amb les tecnologies. D’aquesta manera, volia descriure quina experiència de vida tenen els joves durant el temps que resideixen a Barcelona, com s’integren amb les activitats online i offline, entre d’altres. Les plataformes digitals que va estudiar són Instagram, Facebook, WhatsApp, Spotify, Netflix i YouTube. Per fer-ho, es va basar en l’etnografia onlife, un model propi que ha desenvolupat el doctorand a partir d’altres propostes. Aquest mètode inclou l’etnografia expandida, la de curt termini i la digital. Concretament, Echauri va fer el seguiment d’estudiants de dotze països diferents durant la seva estada a Barcelona.

Algunes de les conclusions d’aquesta investigació són que les xarxes socials esdevenen una eina imprescindible perquè els estudiants puguin mediar les seves relacions personals durant els períodes de mobilitat; que l’ús del streaming ocupa una funció d’oci important; que el període de mobilitat d’aquests estudiants està definit per l’ambient cosmopolita de la ciutat, la rellevància de les activitats extraacadèmiques i la ruptura que això suposa per les seves vides; que les interaccions digitals mitiguen la distància personal i emocional, però alhora poden tenir un efecte de nostàlgia per recordar i viure coses; entre d’altres.

Un cop acabada la presentació, la Dra. Sue Aran va ressaltar el valor de fer una tesi en aquestes condicions, en referència a la crisi sanitària i el conseqüent confinament, i va qualificar la recerca com a madura. La Dra. Ariadna Fernández-Planells també va voler emfatitzar l’esforç tècnic i d’organització per fer possible la defensa de la tesi doctoral de manera online i va apuntar que la recerca d’Echauri s’havia convertit encara de més actualitat. Finalment, el Dr. Carles Feixa va elogiar al doctorand, destacant la vàlua del seu treball per la comprensió de la societat digital contemporània. La tesi de Guillermo Echauri va obtenir la qualificació d’Excel·lent.