Vés enrere La Taula de Nova Recerca de novembre fa un repàs per l’evolució dels mitjans

La Taula de Nova Recerca de novembre fa un repàs per l’evolució dels mitjans

03.12.2019

El passat dijous 21 de novembre va tenir lloc la Taula de Nova Recerca, dedicada a la temàtica de Media Evolution o Media Archaeology, que va comptar amb la participació de Victor Flores, Filipe Luz i Carlos Scolari.

La primera presentació duia com a títol Digital Environments for Old Media Building: an Online Catalogue for Carlos Relvas’s Stereoviews (1862-1874) i va ser a càrrec de Victor Flores del Early Visual Media Lab, CICANT, de la Universidade Lusófona. Flores va presentar el catàleg de stereoviews de Carlos Relvas datades del període de 1862 a 1874. La finalitat del catàleg, que es publicarà el juny de 2020, és posar a disposició del públic l’experiència i la interpretació d’aquest patrimoni històric fent ús de les noves tecnologies per apreciar-ne els detalls estilístics i estètics heretats pels mitjans de comunicació posteriors. La idea de la recopilació neix de Stereo Visual Culture Project i s’articula a través de l’anàlisi, combinació i digitalització de més de 600 fotografies impreses i de més de 600 negatius. Permeten copsar una gran quantitat de detalls fotogràfics i alhora documentar la història de la fotografia i la seva evolució.

La segona presentació es va titular Carlos Relvas’s Photographic Studio: from 19th century stereocards to an immersive VR environment i va ser a càrrec de Filipe Luz de Hei-Lab, de la Universidade Lusófona. Luz, provinent del món dels efectes especials del cinema i els videojocs, explica els paral·lelismes i la importància de la performativitat i la plasticitat de les imatges estereoscòpiques per entendre l’origen i l’evolució dels efectes especials actuals. La visualització de stereoviews a través d’un dispositiu de realitat virtual permet copsar amb molt més detall la importància de l’escenificació i el joc de llums que Carlos Relvas i altres artistes ja feien servir.

La tercera presentació va ser la presentació del llibre Media Evolution. Sobre el origen de las especies mediáticas a càrrec de Scolari del Grup de Recerca MEDIUM de la UPF. El llibre és una eina atractiva per ajudar a comprendre el continu procés de transformació, d’adaptació i d’interacció de la nova ecologia dels mitjans i la diversitat de les espècies mediàtiques. Prenent de referents a Marshall McLuhan i Quentin Fiore, el llibre plasma l’explosió de les espècies mediàtiques, a través de l’evolució, la convergència i la recombinació accelerada dels mitjans de comunicació i les conseqüències incertes dels canvis paradigmàtics, que les usuàries han de reconèixer per entendre la informació que proporcionen i per a moure’s en aquests entorns. Finalment, es va obrir un torn de preguntes i es va encetar un debat per a totes les assistents i es va donar a provar el dispositiu de Realitat Virtual sobre algunes de les stereoviews de Carlos Relvas.