Vés enrere Amalia Hafner es doctora amb una tesi sobre l’anàlisi de les metàfores a internet

04.10.2019

El passat dilluns 16 de setembre, Amalia Hafner Táboas, va defensar la seva tesi doctoral titulada “Dibújame internet. Una exploración desde el análisis de metáforas de las definiciones de los maestros sobre internet”, dirigida pel Dr. Joan Ferrés Prats. La defensa de tesi es va realitzar davant del tribunal format pel President Dr. Agustín García Matilla de la Universidad de Valladolid; el Secretari Dr. Frederic Guerrero Solé de la Universitat Pompeu Fabra; i la Vocal Dra. Carmen Marta-Lazo de la Universidad de Zaragoza.

La tesi doctoral neix de la importància de les metàfores dibuixades i escrites sobre les definicions i representacions d’internet. Hafner fa especial èmfasi en la importància de les metàfores dibuixades com una tècnica poc utilitzada en el món de la comunicació i les ciències socials. L’objectiu és apel·lar a les emocions a través del dibuix i la paraula escrita. Per fer-ho, la ja doctora Hafner agrupa tres grans dimensions al voltant de l’objecte d’estudi: l’educació amb els mitjans i sobre els mitjans i la influència de la neurociència; la construcció social de la tecnologia; i, finalment, el llenguatge des de la lingüística cognitiva i fins a la retòrica.

Per fer-ho, Amalia Hafner duu a terme una exploració i una metaphor analysis (o anàlisi de metàfores) a través d’enquestes multimodalitat, és a dir, que inclouen textos i dibuixos. Així, estableix cinc punts d’anàlisi: les metàfores, les implicacions de les metàfores, les emocions, les metàfores verbals i visuals, i les metàfores i l’educació mediàtica. Els resultats mostren una àmplia diversitat de metàfores i s’estableix que no hi ha correlació entre els dibuixos i els escrits. No obstant, en tots els casos hi ha una gran pluralitat d’exposició de les emocions.

Entre les conclusions de la recerca, Amalia Hafner destaca el paper clau i necessari de l’estudi de les emocions en l’era digital, fent ús de la metàfora com un recurs molt recurrent a la vida, però que encara té poc pes a l’acadèmia. Finalment, fa esment del treball futur sobre la importància i les possibles implicacions que tindria l’estudi de les metàfores entre els estudiants, així com la relació entre les metàfores i les pràctiques d’interacció. Un cop finalitzada la defensa, el tribunal va intervenir amb diferents comentaris, recomanacions i preguntes, a les quals la doctoranda va poder respondre per concloure amb èxit la defensa de la tesi.