Vés enrere TNR dedicada al projecte MINECO: "MediaCorp: ¿Mi cuerpo me gusta?"

TNR dedicada al projecte MINECO: "MediaCorp: ¿Mi cuerpo me gusta?"

20.03.2018

El passat dijous 15 de febrer de 2018 es va celebrar una sessió monogràfica de la Taula de Nova Recerca dedicada al projecte "MediaCorp: ¿Mi cuerpo me gusta?", finançat pel Ministeri d'Economia i Competitivitat en la seva convocatòria Reptes a la Investigació 2014 (CSO2014-58220-R ) i que acaba d'aconseguir un any de pròrroga. El projecte, iniciat el 2015, té com a Investigadores Principals la Dra. Mònika Jiménez-Morales i la Dra. Pilar Medina Bravo, i s’ha desenvolupat al Departament de Comunicació amb el suport del Grup de Recerca Communication, Advertising and Society (CAS).
En la presentació, la Dra. Mònika Jiménez-Morales va ser l'encarregada de presentar la sessió i explicar els objectius i primers resultats del projecte. MediaCorp respon a l'acrònim del projecte: "Representació mediàtica de la Imatge Corporal (no) saludable. Desenvolupament d'una eina de prevenció en nens i nenes de 6 a 9 anys: "El meu cos m'agrada". El projecte està format per un equip d'investigació interdisciplinari i interinstitucional de professionals i investigadors en comunicació, educació mediàtica i imatge corporal, que té com a finalitat dissenyar una eina d'educació mediàtica que orienti la població infantil sobre la imatge corporal en els mitjans de comunicació, específicament en la publicitat. MediaCorp sorgeix com a resposta a la manca de recerques que apliquin metodologies complexes per indagar en el paper que té la publicitat en la imatge corporal infantil.
Roberto Sánchez, doctorant amb una beca de Formació de Personal Investigador (FPI), va parlar de la seva tesi "Action-Research as methodology to design a Media literacy intervention: Mi cuerpo me gusta", desenvolupada en el marc del projecte Mediacorp. Sánchez va defensar la investigació-acció i la necessitat que la recerca vagi més enllà de l’àmbit estrictament acadèmic i que tingui també incidència en la societat. També va destacar que és fonamental estudiar la recepció de la publicitat en el públic al que va dirigit. Així, durant el desenvolupament del projecte, s’ha visitat diverses escoles, s’han portat nens i nenes a la UPF i s’ha creat una plataforma digital (web) anomenada "Mi cuerpo me gusta" que inclou, entre altres recursos, un blog amb recomanacions per pares i mares.
Mittzy Arciniega, responsable de comunicació de Mediacorp, va dur a terme la presentació  "PR and Communication Strategies in Academia and Research Settings: Mediacorp Research Project as a Case Study", en la que va destacar la importància de les xarxes socials per donar a conèixer la recerca dins i fora de l’àmbit acadèmic. Així, universitats com la de Deusto estan proposant indicadors d'impacte dels projectes de recerca en la ciutadania, que inclouen les referències a la Wikipedia, mencions per part d'influencers o en les xarxes socials.
Finalment, la TNR va finalitzar amb la presentació: "Dibújame internet. Las representaciones de los maestros sobre las tecnologías digitales" a càrrec de l'Amalia Hafner, doctoranda del Departament de Comunicació (UPF). La Tesi Doctoral investiga com es representa i conceptualitza internet, així com quines són les metàfores i les emocions que desperten les tecnologies dins i fora de l'escola.

La sessió va concloure amb un debat entre els ponents i el públic.