Vés enrere Dos doctorands de la UPF guardonats amb el primer i segon Premis CAC a la investigació sobre comunicació audiovisual

El Consell de l’Audiovisual de Catalunya va lliurar ahir 5 de març els XXXI Premis CAC a la investigació. El primer premi per al treball Big data, poder y libertad. Sobre el impacto social y político de la vigilancia masiva, de Sara Suárez Gonzalo, i el segon per a LGBT/Queer Media Studies. Aportaciones para su consolidación como campo de estudio, de Rafael Ventura Álvarez.

09.03.2020

Ahir, dijous 5 de març, per la tarda, l’Institut d’Estudis Catalans va acollir el lliurament dels  XXXI Premis CAC a la investigació sobre comunicació audiovisual. Enguany el primer premi, dotat amb 5.000 euros, va ser per al treball Big data, poder y libertad. Sobre el impacto social y político de la vigilancia masiva, de Sara Suárez Gonzalo, i el segon, dotat amb 2.000 euros, per a LGBT/Queer Media Studies. Aportaciones para su consolidación como campo de estudio, de Rafael Ventura Álvarez, ambdós doctors per la UPF, alumnis del doctorat en Comunicació.

Big data, poder y libertad Sobre el impacto social y político de la vigilancia massiva, de Sara Suárez Gonzalo (2019), és una recerca que reflexiona sobre l’explotació de dades massives a escala europea. L’autora fa una anàlisi en base a cinc factors: la lògica de generació, recopilació i processament de les dades massives; el model de negoci de les grans corporacions de serveis digitals; el discurs mediàtic dominant sobre les tecnologies big data; les reaccions socials i formes de resistència davant aquest nou escenari; i el Reglament Europeu de Protecció de Dades Personals.

Segons Suárez, la resposta de la Unió Europea als problemes ocasionats per l’explotació massiva de dades ha estat el Reglament general de protecció de dades, que, en opinió de l’autora, es fonamenta en una concepció liberal de la llibertat i de la privacitat, preocupada principalment pels casos de violació de dades. Segons Suárez, aquesta perspectiva dona lloc a un model de protecció basat en el consentiment individual, que es mostra incapaç de fer front a la desigualtat provocada per les grans empreses.

L’autora aposta per una resposta social als abusos de l’explotació del big data des d’una concepció republicana de la privacitat i la llibertat. Segons precisa, no es tracta de renunciar ni al potencial de les tecnologies big data ni a reemplaçar la decisió privada com a mecanisme principal de la protecció de dades, sinó d’assegurar les condicions perquè aquesta decisió respongui, veritablement, a la voluntat de les persones i els permeti exercir control sobre els processos als quals se sotmeten les dades. Suárez afirma que l’acció no pot ser únicament individual, sinó decidida democràticament i centrada en la justícia social.

Frederic Guerrero Solé, investigador del Grup de Recerca en Comunicació Política, Mitjans i Democràcia (POLCOM) i professor del  Departament de Comunicació de la UPF, va ser el director de la tesi doctoral.

LGBT/Queer Media Studies. Aportaciones para su consolidación como campo de estudio, de Rafael Ventura Álvarez (2018), és una tesi que aborda de manera holística els LGBT/Queer Media Studies amb l’objectiu de contribuir al seu desenvolupament com a camp acadèmic i reflectir les possibilitats múltiples de recerca que ofereix, així com per dotar-lo amb eines per seguir explorant-lo. A partir de metodologies qualitatives diverses, les publicacions del compendi tracten qüestions relacionades amb la representació de persones LGBT als mitjans de comunicació, així com els efectes que produeix a l'audiència.

D’aquesta manera, en la tesi s’expliquen tant les aportacions de la teoria queer i els estudis gais i lesbians, com els que ofereixen les teories de la comunicació. Les publicacions incloses en el compendi aborden qüestions relacionades amb la representació de persones LGBT als mitjans de comunicació, tant al contingut informatiu com a la ficció, així com els efectes que produeix en l’audiència.

L’estudi combina diverses metodologies qualitatives, incloent-hi la revisió crítica de la literatura, els focus groups o l’anàlisi de contingut qualitatiu de xarxes socials i fòrums en línia. Els resultats no pretenen presentar una comprensió integral i exhaustiva dels LGBT/Queer Media Studies, sinó reflectir algunes de les múltiples possibilitats de recerca que ofereix aquest camp i dotar-lo d’eines per continuar explorant-lo.

Miquel Rodrigo Alsina i Pilar Medina Bravo, ambdós professors del Departament de Comunicació de la UPF, van dirigir aquesta tesi doctoral.

En aquesta mateixa edició, es va atorgar una menció especial a Natalia García Caldeiro per la recerca duta a terme en el TFG de Periodisme a la UAB: “La gobernanza de la radiotelevisión pública estatal en España: Análisis del papel del Comité de Expertos en el concurso público para la elección de la presidencia y los miembros del consejo de administración de RTVE (2018)”. Un altre treball de recerca d’aquesta mateixa autora va guanyar, el 2015, un segon premi en el III Premi Domènec Font, que convoca la Facultat de Comunicació de la UPF, al millor treball de recerca en comunicació.