Vés enrere Cristina Rubio defensa la seva tesi sobre l’obra cinematogràfica de Joaquim Jordà

La tesi, que ha analitzat 2.500 documents del cineasta, ha estat dirigida pel professor Jordi Balló

28.03.2023

La doctoranda Cristina Rubio durant la defensa de la tesi.

La investigadora Cristina Rubio López ha defensat aquest dilluns 20 de març al Campus de Poblenou de la Universitat Pompeu Fabra la seva tesi titulada Más allá del espejo. Dispositivos de disidencia en la obra de Joaquim Jordà: documentales que no son (solo) documentales, dirigida pel doctor Jordi Balló Fantova, professor i investigador del Departament de Comunicació de la UPF.

Rubio, que ha presentat una tesi en format monogràfic, ha analitzat l’obra cinematogràfica de Joaquim Jordà amb l’objectiu d’identificar “les traces distintives que permeten definir la seva cal·ligrafia creativa”, així com determinar fins a quin punt la filmografia del cineasta de Santa Coloma de Farners va contribuir a reformular el paradigma documental vigent i quina va ser la performativitat del seu cinema. La recerca ha seguit com a metodologia l’anàlisi documental i l’anàlisi del discurs qualitativa, i ha tingut com a mostra un corpus de 2.500 documents del cineasta.

La investigadora ha defensat durant la seva presentació la necessitat de fer una tesi doctoral sobre l’obra de Jordà ja que fins ara la seva figura només havia estat analitzada en “estudis parcials”, sense “un abordatge integral d’un autor que és seminal en el documentalisme espanyol”.

El tribunal, format per la Dra. Margarita Ledo Andion (Universitat Santiago de Compostela), el Dr. Xavier Pérez Torio (UPF) i el Dr. Josetxo Cerdán Los Arcos (Universitat Carlos III), ha destacat la rellevància de la tesi, la presentació de la qual ha coincidit amb la celebració d’un seminari sobre la figura del cineasta a la Universitat Pompeu Fabra.

En aquest sentit, Pérez ha destacat l’aportació acadèmica que suposa, la ingent documentació aportada i també el seu didactisme, i ha suggerit que la publicació de la tesi es transformi en format de llibre. De la seva banda, Cerdán Los Arcos ha posat en valor el fons documental analitzat i Ledo Andion ha destacat l’ordenació i l’estructura de la tesi. El tribunal ha qualificat la investigació amb un Excel·lent.

La tesi ha tingut un públic multitudinari.