Vés enrere Un impuls al sector EdTech al 4YFN de la mà d’EDvidence

Un impuls al sector EdTech al 4YFN de la mà d’EDvidence

08.07.2021

EDvidence, el model d’incubació per startups EdTech, emmarcat en la Comunitat RIS3CAT Mèdia i liderat per la UPF, va estar present al 4YFN, la fira d’empreses emergents tecnològiques del Mobile World Congress de Barcelona (MWC) celebrat del 28 de juny al 1 de juliol del 2021.

Des de la zona de Catalan Arts Startups, promoguda per l’ICEC, el projecte EDvidence va disposar d’un estand per donar visibilitat al seu model i a les empreses emergents que formen part d’aquest ecosistema, un conjunt de deu solucions innovadores que volen donar resposta als reptes i necessitats dels nous paradigmes de l’ensenyament-aprenentatge des d’una perspectiva fonamentalment tecnològica.

Tres d’aquestes iniciatives educatives, Pentabilities, Cercle i Klasea, van tenir l’oportunitat de presentar el seus projectes al Discovery Area Pitching, un espai de trobada entre startups, inversors, empreses, socis potencials i públic en general.

Tecnologia per desenvolupar habilitats socioemocionals (soft skills)

Pentabilities ha creat un mètode per identificar, analitzar, desenvolupar i potenciar les habilitats socioemocionals basat en la recollida d’evidències, oferint així, tant a les persones de manera individual com a les organitzacions, una oportunitat per créixer i per transformar-se adaptant-se a nous reptes.

Connectant generacions

Cercle impulsa una iniciativa que promou un nexe intergeneracional, per nodrir-se mútuament de les seves experiències i coneixements, entre professionals sèniors i joves universitaris que aviat iniciaran la seva carrera professional i afrontaran reptes del futur.

Plataforma en línia a mida

Klasea ha desenvolupat una plataforma personalitzable per a institucions que necessitin planificar i impartir educació en línia en temps real, amb eines d’interacció creades específicament per a la col·laboració i l’educació. Aquestes eines permeten abordar els reptes de futur de l’educació híbrida.

Fruit d’aquesta participació, les startups van poder presentar-se en un entorn professional i de captació de talent, establir contactes i cercar sinergies. Com a resultat, una participació que els aporta un gran valor afegit a tot el procés d’aprenentatge que estan experimentant en el desenvolupament de la seva empresa.

Les altres startups que participen del programa: Beebio, Include, Òrbita, Vikidz, Zimplemath, Mosha Games i MVP Sport van poder difondre els seus projectes i fer el seguiment de la fira a distància.

Recerca i innovació

Què aporta EDvidence respecte altres models d’incubació d’empreses emergents (startups)? Un dels pilars del model EDvidence és promoure la innovació pedagògica fonamentada en la recerca educativa. La combinació de la investigació universitària amb la innovació empresarial aporta un conjunt d’evidències que permeten generar solucions rigoroses que responguin a les necessitats detectades.

Seguint aquesta línia, el programa EDvidence treballa en col·laboració amb grups de recerca de la UPF vinculats a diversos departaments. Durant el 4YFN, va poder comptar amb la participació del grup de recerca en Tecnologies Interactives i Distribuïdes per a l’Educació (TIDE), a través de l’organització del workshop: "Data Analytics in Education: the Impact on Well-being". L’objectiu de la sessió va ser reflexionar, a partir de fonts de dades sòlides, sobre l’ús de les analítiques de dades educatives amb l’objectiu de millorar les experiències d’aprenentatge. A través d’una dinàmica participativa, els assistents van compartir les seves reflexions repensant els impactes actuals i futurs i tenint en compte les implicacions ètiques de cada una de les accions.

Un consorci entre la universitat i empreses de tecnologia i innovació

EDvidence compta amb un consorci integrat per: Península, una incubadora de referència, Seidor, una consultora tecnològica multinacional, Lead To Change, una empresa de consultoria en innovació estratègica i Penguin Random House Grupo Editorial, la divisió a Catalunya i Espanya de la companyia editorial internacional Penguin Random House, grup líder en l’edició i distribució de llibres i també en la creació de comunitats lectores i culturals.

Durant el 4YFN, representants d’aquestes entitats coordinadores, Manel Jiménez-Morales de la Universitat Pompeu Fabra - Barcelona, Baptista Borrell de Seidor, Vanessa Núñez de Peninsula - Corporate Innovation i Christian Verdú de Penguin Random House Grupo Editorial, van fer una taula rodona per presentar el model EDvidence en un espai cedit per la Universitat de Perpinyà, sòcia impulsora de la xarxa d’incubadores de l’Euroregió Pirineus-Mediterrani.

L’acte va consistir en un diàleg obert per donar a conèixer les particularitats i els avantatges d’aquest innovador mètode de creació empresarial. A través de la conversa, es va fer un recorregut des dels inicis del programa fins a la seva situació actual per descobrir finalment, el procés de recerca i detecció dels actuals reptes del sector educatiu, així com el model de crida internacional per la captació de solucions innovadores i el desenvolupament del programa formatiu.

Per tal de conèixer de primera mà l’experiència de les startups participants, també es va comptar amb la presència de Marc Bosch, CEO de Klasea, i Caterina Calsamiglia, CEO de Pentabilities. Ambdós van ressaltar, entre d’altres, l’acompanyament personalitzat, el procés de recerca i l’accés a entorns educatius per posar a prova els seus productes com aspectes destacats del programa respecte els models d’incubació més tradicionals.

El sector EdTech es troba en constant creixement i amb l’impuls d’iniciatives com EDvidence es potencia el món de l’educació a través d’una mirada emprenedora i innovadora.