Vés enrere Sustainable Conversations a càrrec de Steve Smith

Sustainable Conversations a càrrec de Steve Smith

01.06.2021

En la darrera edició de les “Sustainable Conversations”, l’equip de Green Shooting de la iniciativa Planetary Wellbeing UPF va tenir com a convidat a Steve Smith, director de televisió guanyador del premi BAFTA i reconegut per a la seva participació en la creació d’alguns dels programes de televisió més populars del Regne Unit. Actualment, és ambaixador d’Albert, un projecte que promou garantir que tant programes de televisió com produccions cinematogràfiques respectin la sostenibilitat ambiental. Smith assessora a les produccions amb el propòsit de fomentar activitats sostenibles en tots els aspectes que tenen a veure amb la creació de programes audiovisuals. L’acte va ser presentat pel Dr. Manel Jiménez Morales (UPF) i Marta Lopera-Mármol (UPF).

Steve Smith va explicar en què consisteix Albert, el qual té com un dels seus objectius lluitar contra el canvi climàtic i conscienciar i inspirar al públic en pensar i actuar per a la sostenibilitat del planeta. Tot això, a través de continguts televisius. A l’inici de la seva intervenció, Smith va assenyalar que aquest no és un objectiu senzill, perquè les persones tenen la tendència a creure que "ja s'han resolt les preocupacions mediambientals anteriors" i “són el problema d’algú altre". També, va fer menció a la relació entre la ciència i el periodisme, referint-se al fet que els científics consideren que s’han de dedicar exclusivament a fer ciència i que, per tant, correspon als periodistes, als professionals de la comunicació, la tasca de comunicar, de sensibilitzar a la gent sobre el canvi mediambiental. En qualsevol cas, Smith considera que és clau explicar els conceptes bàsics del canvi climàtic i els efectes actuals, per tal de fomentar la conscienciació de la gent envers aquesta situació. Com a mostra dels efectes que en l’actualitat sofreix el planeta a conseqüència del canvi climàtic, Smith va mostrar estadístiques amb l’evolució dels canvis de temperatura en els últims anys, mostrant com la temperatura va a l’alça arreu del món. Tanmateix, va posar l’accent en altres qüestions, com el repte de l’exportació, la importació i la producció de productes que respectin el medi ambient. També, va fer referència al desplaçament de persones a causa del canvi climàtic. Per altra banda, situacions com l’augment del nivell del mar i les cada vegada més nombroses inundacions al Regne Unit són aspectes que Smith considera molt preocupants.

Tot seguit, la presentació es va centrar a entendre el concepte de carbon footprints (petjades de carboni, quantitat de gasos que produeixen l’efecte hivernacle que es generen per les accions de les persones). Smith va proposar un joc als assistents, que consistia a decidir si cadascun dels diferents exemples que va mostrar durant la presentació es consideraven footprints de gran impacte o de petit impacte. Entre d’altres, per exemple, es va explicar com veure un partit de futbol de dues hores en un televisor de plasma es considera footprint superior. I continuant amb la televisió i amb la indústria del cinema, Smith va dirigir la presentació cap als objectius i tasques que fan a Albert. Un d’aquests objectius és reduir la meitat de les emissions de les produccions televisives i cinematogràfiques. Per això, s’analitza qualsevol detall de les dades de les produccions, des del vestuari, fins als desplaçaments que ha de fer el personal de producció, i tot el que això comporta (combustible, allotjament, etc.). Com a mostra, Smith va fer referència a algun cas d’estudi, com la pel·lícula 1917 i va fer menció a un estudi sobre la quantitat de frases que apareixen a la televisió del Regne Unit sobre el canvi climàtic. Per acabar, Smith va informar que Albert ofereix un certificat de producció sostenible a totes aquelles produccions que hagin reduït l’impacte ambiental.